Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Carolina de Oliveira Velosopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9784466170538084pt_BR
dc.creatorLuísa Tristão Barbosapt_BR
dc.date.accessioned2021-03-19T14:43:32Z-
dc.date.available2021-03-19T14:43:32Z-
dc.date.issued2019-05-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35289-
dc.description.abstractIn this study the thermal comfort of the COLUNI school building – located in Viçosa- MG – was analyzed through computer simulation with the aid of Energy Plus and Euclid plugins for the SketchUp software. According to INMET 2016 climate data, available at the Projeteee platform (Designing Energy Efficient Buildings), the city’s population is under thermal discomfort for about half the year. The definitions of the thermal properties of the building materials were taken from NBR 15220 Part 2 (ABNT, 2005). The building’s natural ventilation was simulated with Airflow Network MultizoneWithoutDistribution. Project alterations were defined to adequate the building’s thermal comfort, based on bioclimatic strategies established by NBR 15220 - Part 3 (ABNT, 2005). Taking all in consideration, the obtained results demonstrate that the school building presents adequate thermal comfort during the summer; however, there are high rates of discomfort in the winter. It has been shown that the results of the 50% and 100% opening patterns were not too dissimilar, but the building showed a rise of monthy zone operative temperature of up to 16% with windows and doors closed. The proposed alternatives, albeit easing the sensation of thermal discomfort during cold days were not able to meet the guidance defined by the ASHRAE Standard 55pt_BR
dc.description.resumoNeste estudo foi analisado o conforto térmico do edifício escolar COLUNI, em Viçosa-MG, através de simulação computacional utilizando o programa Energy Plus e o plugin Euclid do SketchUp. Segundo arquivos climáticos INMET 2016 disponíveis na plataforma Projeteee (Projetando Edificações Energeticamente Eficientes), o município apresenta cerca de metade do ano em desconforto térmico por frio. A definição das propriedades térmicas dos materiais da edificação foram retiradas da NBR 15220 Parte 2 (ABNT, 2005). O edifício é naturalmente ventilado e a ventilação natural foi simulada através do AirflowNetwork MultizoneWithoutDistribution. Foram definidas situações de alterações do projeto para adequação do conforto térmico na edificação, pautadas em estratégias bioclimáticas estabelecidas pela NBR 15220 Parte 3 (ABNT, 2005). Considerando os resultados obtidos, a edificação apresenta conforto térmico adequado no verão; entretanto no inverno há altos índices de desconforto. Observou-se que os resultados dos padrões de aberturas de 50% e 100% não foram muito discrepantes, porém a edificação apresentou aumento na temperatura operativa média mensal de até 16% com as janelas e portas fechadas. As alternativas propostas, apesar de amenizarem a sensação de desconforto térmico no frio em até 16%, não foram capazes de atender à zona de conforto estabelecida pela ASHRAE Standard 55pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectArquitetura escolarpt_BR
dc.subjectConforto térmicopt_BR
dc.subjectSimulação computacionalpt_BR
dc.titleAnálise de desempenho térmico no edifício escolar COLUNI em Viçosa-MGpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA_LUISATRISTAOBARBOSA.pdf915.8 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons