Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7926600962920347pt_BR
dc.creatorThiago Belchior Pintopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4522119710089887pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-23T15:01:48Z-
dc.date.available2021-03-23T15:01:48Z-
dc.date.issued2020-02-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35351-
dc.description.abstractThe present research aimed at investigating the perceptions from graduates from five undergraduate courses offered in the modality of distance learning by Federal University of Minas Gerais (UFMG), identifying data about the quality of the training, the teaching-learning process, and the insertion of those graduates in the work market. The egresses from distance learning (DL) are fundamental subjects to understand the relationship and the organizational structures inherent to this modality. They also help in understanding the dynamics of the teaching-learning process, and the teacher-student relationship in order to the disentagle the different pedagogical premises of DL.Thus, we consider the trajectory and the experience gathered by those graduatesduring their learning process a valuable source of information that can contribute to the processes of institutional evaluation, but, in consequence, the lack of that evaluative action can compromise Distance Higher Education. The methodology consisted of literature review, documentary review, use of secondary data from a project of institutional evaluation and, besides, a field research, developed by means of a case study. The data gathering was done by means of the application of an on-line survey, and interview with graduates, in order to gather data from their academic trajectory, their perception on the quality of the course, and their professional insertion in the work market. The theoretical framework involved the contributions of authors that investigate public policies for Higher Education in DL, considering the concepts of graduates and institutional evaluation. The results revealed data that contribute to the enhancement of educational management of Distance Higher Education, in order to grant higher quality for the projects implemented. In the egresses’ perception, the training received was enough for their insertion in the work market and afforded them better life quality, despite the infrastructure offered by the courses did not grant ideal conditions for the teaching-learning process.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho foram investigadas as percepções dos egressos de cinco cursos de graduação ofertados na modalidade a distância pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), identificando dados sobre a qualidade da formação, o processo de ensino e aprendizagem, e a inserção profissional. Os egressos da Educação a Distância (EaD) são sujeitos fundamentais para se compreender as relações e as estruturas organizacionais inerentes a essa modalidade. Também auxiliam na compreensão da dinâmica do processo de ensino e aprendizagem e da relação professor-aluno como forma de entender as diferentes propostas pedagógicas da EaD. Dessa forma, compreende-se que o percurso e a experiência obtidos pelo egresso no seu processo de formação são uma fonte valiosa de informações que podem auxiliar nos processos de avaliação institucional, mas, por consequência, a ausência dessa ação avaliativa pode comprometer a Educação Superior a distância. A metodologia da pesquisa envolveu revisão de literatura, pesquisa documental, uso de dados secundários oriundos do projeto de avaliação institucional e, além disso, pesquisa de campo, desenvolvida por meio de estudo de caso. A coleta de dados se deu pela aplicação de um survey on-line e de entrevista com egressos, de modo a captar dados sobre a trajetória acadêmica, qualidade do curso e inserção profissional no mercado de trabalho. O referencial teórico envolveu as contribuições de autores que investigam políticas públicas de Educação Superior na modalidade a distância, considerando os conceitos de egressos e avaliação institucional. Os resultados revelaram dados que contribuem para a melhoria da gestão educacional da Educação Superior a distância, de modo a garantir maior qualidade nos projetos implementados. Para os egressos, a formação recebida foi suficiente para inserção no mercado de trabalho e oportunizou maior qualidade de vida, apesar de a estrutura ofertada pelos cursos não garantir condições ideais para o processo de ensino e aprendizagem.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subjectEgressopt_BR
dc.subjectAvaliação institucionalpt_BR
dc.subject.otherEducação superiorpt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherEstudantes universitários -- Ensino à distânciapt_BR
dc.titleEgressos de cursos de graduação a distância da Universidade Federal de Minas Gerais: uma avaliação dos processos formativos e da trajetória profissionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao_Thiago_Belchior 03_12_20.pdfDissertação_Thiago_Belchior_Pinto8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.