Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santer Alvares de Matospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7563395102600467pt_BR
dc.contributor.referee1Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújopt_BR
dc.creatorRenata Maria Lima de Assispt_BR
dc.date.accessioned2021-03-24T18:44:43Z-
dc.date.available2021-03-24T18:44:43Z-
dc.date.issued2020-12-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35382-
dc.description.abstractThe present work aims to present the proposal of five didactic sequences elaborated during the specialization course in Digital Technologies and Education 3.0. Due to the current scenario, in which digital technologies are part of the students' daily lives, the question arises: How digital tools can be inserted in the context of the classroom? The proposal for the first teaching sequence The birds that inhabit our school, seeks to instruct students on the preservation of birds and nature, the digital tool that helped the work was Canva for the construction of an infographic. The second didactic sequence Selective garbage collection at home and at school was designed with the aim of making students aware of the importance of taking care of the environment and arousing interest on the topic of recycling, the tool used was a digital game (Virtual object of learning) about the theme. The third didactic sequence The world of stories - tales and retells, involves storytelling techniques, the tool that helped the work was the Powtoon animation software and the video repository, Youtube. The fourth didactic sequence Text production: Covid 19 on social networks one of the objectives was the production of texts on the theme COVID 19 using social networks as repositories of information and interaction. The fifth didactic sequence that make up the work is How is the weather in our city? Let's go to forecast?, it was designed with the intention that students are able to understand the difference in atmospheric weather and climate, in addition to understanding the evidence for the weather forecasting process. The digital tools used were Audacity and VideoShow. The work is divided into five sections: the first presents the introduction, the second deals with the memorial, the third with the didactic sequences, the fourth section with the final remarks and ends with the fifth section, with the references. Keywords: Didactic sequence. Digital technologies. Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo apresentar a proposta de cinco sequências didáticas elaboradas ao longo do curso de especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0. Devido ao cenário atual, no qual as tecnologias digitais fazem parte do cotidiano dos estudantes, surge o questionamento: De que forma as ferramentas digitais podem ser inseridas no contexto da sala de aula? A proposta da primeira sequência didática Os pássaros que habitam nossa escola, busca instruir os estudantes sobre a preservação dos pássaros e da natureza, a ferramenta digital que auxiliou o trabalho foi o Canva para a construção de um infográfico. A segunda sequência didática Coleta seletiva de lixo em casa e na escola foi elaborada com o intuito de conscientizar os estudantes sobre a importância de cuidar do meio ambiente e despertar o interesse sobre o tema reciclagem, a ferramenta usada foi um jogo digital (Objeto virtual de aprendizagem) sobre o tema. A terceira sequência didática O mundo de histórias – contos e recontos, envolve técnicas de contação de histórias ou storytelling, a ferramenta que auxiliou o trabalho foi o software de animação Powtoon e o repositório de vídeos, Youtube. A quarta sequência didática, “Produção de textos: Covid 19 nas redes sociais”, um dos objetivos foi a produção de textos sobre o tema COVID 19, utilizando as redes sociais como objeto de aprendizagem. A quinta sequência didática que compõem o trabalho é Como está o tempo em nossa cidade? Vamos fazer a previsão?, foi elaborada com a intenção de que os estudantes sejam capazes de compreender a diferença do tempo atmosférico e do clima, além de compreenderem as evidências para o processo de previsão do tempo. As ferramentas digitais usadas, foram Audacity e VideoShow. O trabalho está dividido em cinco seções: a primeira apresenta a introdução, a segunda trata do memorial, a terceira as sequências didáticas, a quarta seção as considerações finais e se encerra na quinta seção, com as referências. Palavras-chave: Sequência didática. Tecnologias digitais. Educação.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação - Ensinopt_BR
dc.titleSequências didáticas: utilizando as ferramentas digitais em sala de aulapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalho-conclusao-curso_renata-assis.pdfa.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.