Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35424
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bárbara Malveira Orfanópt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8956050148689090pt_BR
dc.contributor.referee1Luciana de Oliveira Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Hilda Simone Henriques Coelhopt_BR
dc.creatorJaqueline Silva Mirandapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5178414319310524pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-25T20:00:38Z-
dc.date.available2021-03-25T20:00:38Z-
dc.date.issued2021-02-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35424-
dc.description.abstractThis study analyzed pedagogical practices of English language teaching in a classroom of public education in Belo Horizonte (MG), in order to observe the contemplation of Critical Literacy in the classroom. This research has aimed at reflecting on how Critical Literacy can be contemplated through gaps in English language classes for children in public schools. The qualitative methodology involved a case study as it intended to investigate a specific context, that is, a classroom, and also for adopting different data collection instruments to understand the investigated process through the participant teacher’s, the students’ and the researcher teacher’s points of views. The results of the analysis showed that there was the conciliation of Critical Literacy in these observed classes and that the majority was contemplated “the problem and its complexity principle” and dynamics that adapt to the contexts used. It was also possible to notice that the Critical Literacy stood out, most of the time, in recurring situations of everyday life. In addition, it is important to emphasize that Critical Literacy can be addressed in foreign language classes for children and they are often the ones who bring critical discussions and observations to the classroom environment through the gaps that sometimes arise, enriching the discussions in the classroom. Thus such results pointed out to the need for further research on critical education for children, involving the necessary linguistic aspects for students' learning, respecting and rethinking each school context.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisou práticas pedagógicas de ensino de Língua Inglesa em uma sala de aula da rede pública de ensino de Belo Horizonte (MG), de modo a observar se elas conciliavam a perspectiva do Letramento Crítico. Objetivou-se, com essa pesquisa, refletir sobre como este pode ser contemplado a partir de brechas nas aulas. A metodologia, de cunho qualitativo, teve como método o estudo de caso, visando investigar um contexto específico a partir, principalmente, de relatos da professora participante, dos alunos e da professora pesquisadora. Os resultados da análise mostraram que houve a contemplação do Letramento Crítico nas aulas observadas e que ela foi explorada, na maioria das vezes, por meio do princípio “problema e sua complexidade” e das “estratégias dinâmicas e adaptáveis aos contextos utilizados”. Ademais, foi possível perceber que o Letramento Crítico se destacou, no geral, em situações recorrentes do dia a dia. Ressaltando, pois, a forma como o Letramento Crítico pode ser explorado nas aulas de Línguas Estrangeiras, os resultados demonstram como as brechas surgidas em sala de aula, por meio, muitas vezes, das discussões e observações críticas trazidas pelos estudantes, são importantes para a promoção de um ambiente de reflexão-crítica. Tais resultados apontaram a necessidade de investigação do ensino crítico que, atrelado aos aspectos linguísticos necessários para a aprendizagem dos estudantes, respeite e repense cada contexto escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectLetramento Críticopt_BR
dc.subjectEnsino de Língua Inglesa para criançaspt_BR
dc.subjectBrechaspt_BR
dc.subjectEscola públicapt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.titleNas cissuras da sala de aula: um estudo de caso sobre o letramento crítico no ensino de inglês para crianças da rede públicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação de Mestrado de Jaqueline Silva Miranda.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons