Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35432
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5930249513804294pt_BR
dc.contributor.advisor2Leandro de Lajonquièrept_BR
dc.contributor.advisor2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1302777252317171pt_BR
dc.contributor.referee1Eric Plaisancept_BR
dc.contributor.referee2Ilaria Pironept_BR
dc.contributor.referee3Mônica Maria farid Rahmept_BR
dc.contributor.referee4Júlio Emílio Diniz Pereirapt_BR
dc.contributor.referee5Sandra Francesca Conte de Almeidapt_BR
dc.creatorIsael de Jesus Senapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5125199175293317pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-26T12:26:01Z-
dc.date.available2021-03-26T12:26:01Z-
dc.date.issued2020-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35432-
dc.description.abstractThis thesis aims to reflect on the deleterious effects produced in the formative bond, in the relationship between the teacher and the student, as a consequence of the privatization of Brazilian university education. In the name of the fight against social inequalities and the massive exclusion of young people from access to higher education, the Brazilian government of then president, Fernando Henrique Cardoso (1995-2003), implemented a set of public policies that enabled the expansion of the elementary, secondary and university education system. In the continuity, the leftwing governments, initially the former president Luíz Inácio Lula da Silva (2003- 2011) and after the former president Dilma Vana Roussef (2011-2016), interestingly, contributed to this same process, maintaining a focus on the privatization policy, by fostering the opening of new higher education institutions, deserving of indirect financial subsidies from the national state. This privatization process has been reduced to a commodification of higher education and, therefore, contrary to what has been proclaimed, it was accompanied by a quality pauperization of the academic-professional formation, which translates, among other things, into undervalued diplomas in the labor market. In order to produce a displacement in this socioeconomic debate, thanks to psychoanalytic conceptual tools, we point to the deleterious subjective effects on teachers and university students. The mercantilization of university education by the “Brazilian way” ends up producing a perverse or cynical twist in the subjective bond between teacher and student that, by making its genuine development impossible, may be inducing them to a picture of apathy or generalized formative melancholy. Therefore, the intended fight against social inequalities ends up falling with usury in what it says to combat.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese visa a refletir sobre os efeitos deletérios produzidos no laço formativo, na relação entre o professor e o aluno, como desdobramento da privatização do ensino universitário brasileiro. Em nome da luta contra as desigualdades sociais e frente à exclusão massiva de jovens ao acesso ao ensino superior, o governo brasileiro do então presidente Fernando Henrique Cardoso (1995-2003) implementou um conjunto de políticas públicas que possibilitaram a expansão do sistema de ensino primário, secundário e universitário. Na continuidade, os governos de esquerda, inicialmente o ex-presidente Luíz Inácio Lula da Silva (2003-2011) e Dilma Vana Roussef (2011-2016), curiosamente, contribuíram para esse mesmo processo, mantendo enfoque na política de privatização, através do fomento à abertura de novas instituições superiores de ensino privado, merecedoras de subsídios financeiros indiretos do estado nacional. Esse processo de privatização se reduziu a uma mercantilização do ensino superior e que, portanto, contrariamente ao propalado, veio acompanhada de uma pauperização de qualidade da formação acadêmico-profissional, que se traduz, entre outras coisas, em diplomas desvalorizados no mercado de trabalho. No intuito de produzir um descolamento neste debate socioeconômico, graças a ferramentas conceituais psicanalíticas, apontamos para os efeitos subjetivos deletérios tanto sobre os docentes quanto sobre os estudantes universitários. A mercantilização da formação universitária à maneira brasileira acaba produzindo uma torção perversa ou cínica no laço subjetivo entre professor e aluno que, impossibilitando seu genuíno desdobramento, pode estar os induzindo a um quadro de apatia ou melancolia formativa generalizada. Assim sendo, a pretendida luta contra as desigualdades sociais acaba recaindo com usura naquilo mesmo que ela se diz combater.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectMercantilização do Ensinopt_BR
dc.subjectLaço Formativopt_BR
dc.subjectLaço Social Perversopt_BR
dc.subjectPostura Ensinantept_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherPrivatização na educaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores e alunospt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades particularespt_BR
dc.subject.otherProfessores universitários -- Prática de ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores universitários -- Trabalhopt_BR
dc.titleOs impasses do ensino superior privado brasileiro: o professor e a perversão do laço formativopt_BR
dc.title.alternativeLes impasses de l'enseignement supérieur privé au Brésil: l'enseignant et la perversion du lien formatifpt_BR
dc.title.alternativeThe impasses of Brazilian private higher education: the teacher and the perversion of the formative bond.pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8862-2917pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Isael de Jesus Sena_UFMG_Brasil.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.