Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35488
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Admir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9515279129277383pt_BR
dc.contributor.referee1Tarcísio Mauro vagopt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme do Val Toledo Pradopt_BR
dc.creatorAline Borges Moreira Diaspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0917398557221971pt_BR
dc.date.accessioned2021-03-30T12:32:12Z-
dc.date.available2021-03-30T12:32:12Z-
dc.date.issued2020-06-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35488-
dc.description.abstractThis training memorial brings reports of life, academic and professional experiences of a physical education teacher from the municipal education system of Contagem with an emphasis on the years 2018, 2019 and 2020: period when she was a master's student in the Professional Master's Program in Physical Education Scholar, physical education teacher at Albertina Alves do Nascimento Municipal School, trainer and member of the “Collective of Physical Education Teachers who narrate their Knowledge and Practice”. Part of the story narrated in this memorial is the result of the constitution of a collective of physical education teachers from the municipal network of Contagem, part of a continuing education action that aimed to create pedagogical narratives – “pedagogical popcorn” (CAMPOS and PRADO 2013) - short texts that they report cases / events in the teaching routine and bring up reflections on teaching practices, experiences, knowledge and actions produced in schools and physical education classes. The narrative is an invitation to teachers and managers of Brazilian public education to think about the continuing education formats that have been implemented in Brazil and their relationship with teaching practice and how these spaces have been constituted as a privileged moment for collective dialogue and exchange of experiences on pedagogical practice among peers.pt_BR
dc.description.resumoEste memorial de formação traz relatos de experiências de vida, experiências acadêmicas e profissionais de uma professora de educação física da rede Municipal de Contagem, com ênfase nos anos de 2018, 2019 e 2020: período em que foi mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física Escolar, professora de educação física na Escola Municipal Albertina Alves do Nascimento, formadora e membro do “Coletivo de Professores de Educação Física narradores de seus Saberes e Fazeres”. Parte da história narrada neste memorial são desdobramentos da constituição de um coletivo de professores de educação física da rede municipal de Contagem parte de uma ação de formação continuada que tinha como objetivo criar narrativas pedagógicas – pipocas pedagógicas (CAMPOS e PRADO 2013) - textos curtos que relatam causos/acontecimentos do cotidiano docente e trazem à tona reflexões sobre a pratica de ensino, experiências, saberes e fazeres produzidos nas escolas e nas aulas de educação física. A narrativa é um convite aos docentes e gestores da educação pública brasileira a pensar nos formatos de educação continuada que vem sendo implantados, no Brasil, e sua relação com a prática docente, e como estes espaços tem se constituído como um momento privilegiado para o diálogo coletivo e troca de experiências sobre a prática pedagógica entre os pares.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Física - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessores de Educação Física - Formaçãopt_BR
dc.subjectEducação Física - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.titleFormação continuada de professores (as) de Educação Física em Contagem/MG: narrar a experiência, escrever a aulapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO_Aline Borges Moreira Dias FINAL.pdfDissertação8.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.