Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/35499
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Laura Magalhães Gomes | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5671580360415081 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ivete Maria Baraldi | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Filipe Santos Fernandes | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Lia Machado Fiuza Fialho | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida | pt_BR |
dc.creator | Luiza Santos Pontello | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3723484958143302 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-03-30T13:56:13Z | - |
dc.date.available | 2021-03-30T13:56:13Z | - |
dc.date.issued | 2020-02-05 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/35499 | - |
dc.description.abstract | The objective of the present work was to examine actions for orientation / training of mathematics teachers developed through Campanha de Aperfeiçoamento e Difusão do Ensino Secundário - CADES, in Ceará, from 1953 to 1964, as well as the role of Lauro de Oliveira Lima in that context, under the perspective of the history of mathematics education. This research comprises the Mapping of Training and Performance of Teachers who teach / taught mathematics in Brazil, conducted by the research group Oral History and Mathematics Education, GHOEM and employed methodology based on cultural history and oral history. The work consisted in interviewing seven people, including teachers, students and witnesses to the actions investigated, as well as researching information published by newspapers in Ceará, such as O Nordeste, Gazeta de Notícias, Correio do Ceará and Ipu em Jornal. Some records found in archives, as well as textualizations of interviews archived in the Hemera digital platform were also used as sources. Through the interconnection of all such sources, we reconstructed the trajectory of CADES in Ceará, and found that it displayed aspects that differed from other known CADES experiences. This specificity resulted from the coordination of Lauro de Oliveira Lima and consequent application of the psychogenetic method in the courses. As result, the education provided by CADES in Ceará had a significant impact on mathematics teachers and students, influencing their knowledge and practices, which was evidenced by accounts about the use of different teaching methodologies, especially for mathematics. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho se insere no campo de investigação da História da Educação Matemática e teve por objetivo compreender as ações de orientação/formação de professores de Matemática desenvolvidas pela Campanha de Aperfeiçoamento e Difusão do Ensino Secundário, Cades, no Ceará, de 1953 a 1964, juntamente com o papel desempenhado por Lauro de Oliveira Lima nesse contexto. Com o aporte metodológico da História Cultural e da História Oral, a pesquisa compõe o Mapeamento da Formação e Atuação de Professores que Ensinam/Ensinaram Matemática no Brasil, empreendido pelo grupo de pesquisa História Oral e Educação Matemática, Ghoem. Foram realizadas entrevistas com sete pessoas, entre professores, alunos e testemunhas das ações investigadas, aliadas à busca de informações em jornais cearenses, como O Nordeste, Gazeta de Notícias, Correio do Ceará e Ipu em Jornal. Igualmente constituíram fontes para esta tese alguns achados em arquivos, bem como textualizações de entrevistas arquivadas na plataforma digital Hemera. Construímos uma narrativa da trajetória da Cades no Ceará a partir do entrecruzamento dessas fontes. Como resultado, compreendemos que a Cades, no Ceará, apresentou aspectos diferenciados de outras Cades que conhecemos; que essa singularidade é devida à coordenação de Lauro de Oliveira Lima e à consequente aplicação do Método Psicogenético nos cursos; e que a formação pela Cades no Ceará teve impactos considerados positivos pelos professores e alunos-mestres de Matemática, influenciando seus saberes e práticas, o que foi evidenciado nos relatos sobre o uso de metodologias diferenciadas para o ensino, especialmente de Matemática. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | História da formação de professores de Matemática | pt_BR |
dc.subject | História oral | pt_BR |
dc.subject | História cultural | pt_BR |
dc.subject | História da Educação Matemática | pt_BR |
dc.subject | Método psicogenético | pt_BR |
dc.subject.other | Lima, Lauro de Oliveira, 1921-2013 | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação - História - Ceará | pt_BR |
dc.subject.other | Matemática - Estudo e ensino - História - Ceará | pt_BR |
dc.subject.other | Historia oral | pt_BR |
dc.subject.other | Professores de matemática - Formação - História - Ceará | pt_BR |
dc.title | A Cades no Ceará: Lauro de Oliveira Lima e a formação de professores de Matemática (1953 - 1964) | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A Cades no Ceara.pdf | Tese de doutorado | 7.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.