Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35583
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magna Maria Ináciopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3137727272142712pt_BR
dc.contributor.referee1Bruno Pinheiro Wanderley Reispt_BR
dc.contributor.referee2Leice Maria Garciapt_BR
dc.creatorBeatriz Silva da Costapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2162353708177288pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-08T10:50:37Z-
dc.date.available2021-04-08T10:50:37Z-
dc.date.issued2020-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35583-
dc.description.abstractHow did the institutional construction of the Brazilian Office of the Comptroller General take place in the context of Brazilian coalition presidentialism? This case study seeks to answer this question by analyzing the institutional designs of the CGU with initiatives from the Executive Power that have been processed in the legislative arena. This work is part of a research agenda aimed at understanding the internal dynamics of the Executive Branch in the light of three main theories: principal-agent, legislative review and design of agencies. According to the political control literature, the Executive is expected to take action to design the CGU as an institutional mechanism for intra-executive control of the coalition. On the other hand, the legislature and/or coalition parties are expected to act to moderate/reduce/neutralize the use of this instrument to limit the performance of parties in the Executive. In order to analyze the executive-legislative relationship, we identified the strategies adopted by the Executive in the Legislative and the latter's reactions to such proposals. The results of this work indicate that the Legislature was, in the main, favorable to the initiatives of the Executive Power with regard to the proposals for the administrative design of the CGU. Although the Legislative carried out minor interventions within the scope of the Executive's proposals, all the opinions that evaluated the Provisional Presidential Decree were favorable. The results also point out that the heterogeneity of the coalition is not a factor that drives many changes in the CGU that aim at greater intra-executive control. Without much significant variation in administrative design, CGU became institutionalized during the 18 years analyzed and maintained two agency standards.pt_BR
dc.description.resumoComo a construção institucional da Controladoria-Geral da União se deu no contexto de presidencialismo de coalizão brasileiro? Este estudo de caso busca responder esta pergunta ao analisar os desenhos institucionais da CGU com iniciativas do Poder Executivo que tramitaram na arena legislativa. Este trabalho está inserido em uma agenda de pesquisa voltada para entender a dinâmica interna do Poder Executivo à luz de três principais teorias: mandante-agente, revisão legislativa e desenho de agências. De acordo com a literatura de controle político, espera-se que Executivo se movimente para desenhar a CGU como mecanismo institucional de controle intraexecutivo da coalizão. Em contrapartida, espera-se que o legislativo e/ou os partidos da coalizão atuem para moderar/reduzir/neutralizar o uso desse instrumento para limitar a atuação dos partidos do Executivo. Para analisar a relação executivo-legislativo, identificamos a estratégia adotadas pelo Executivo no Legislativo e as reações deste último a tais propostas. Os resultados deste trabalho apontam que o Legislativo foi, majoritariamente, favorável às iniciativas do Poder Executivo no que diz respeito às propostas para o desenho administrativo da CGU. Embora o Legislativo realizasse pequenas intervenções o escopo das propostas do Executiva, todos os pareceres que avaliaram as Medidas Provisórias foram favoráveis. Os resultados também apontam que a heterogeneidade da coalizão não é um fator que impulsiona muitas alterações na CGU que visem maior controle intraexecutivo. Sem muita variação significativa de desenho, a CGU se institucionalizou durante os 18 anos analisados e manteve dois padrões de agência.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência Políticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPoder executivopt_BR
dc.subjectControle internopt_BR
dc.subjectControladoria-Geral da Uniãopt_BR
dc.subjectLegislative reviewpt_BR
dc.subjectAgency designpt_BR
dc.titleControle interno do poder executivo federal : um estudo de caso da Controladoria-Geral da União (2001 - 2017)pt_BR
dc.title.alternativeInternal control of the federal executive power : a case study of the Comptroller General of the Union (2001 - 2017)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6345-4646pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - VERSÃO PARA IMPRESSÃO.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.