Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35585
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bruno Pinheiro Wanderley Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6453163441332953pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Felipe Nunes dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Magna Maria Inaciopt_BR
dc.contributor.referee2Manoel Leonardo Wanderley Duarte Santospt_BR
dc.contributor.referee3Cesar Zucco Juniorpt_BR
dc.contributor.referee4José Antônio Borges Cheibubpt_BR
dc.creatorBruno Rodrigues Pinheiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7866536728707985pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-08T11:41:27Z-
dc.date.available2021-04-08T11:41:27Z-
dc.date.issued2020-12-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35585-
dc.description.abstractThis thesis consists of three articles on legislative bargaining and portfolio allocation in parliamentary democracies in a quasi-experimental perspective. In the first article,I analyze the relationship between the party size and the institutional centrality of investiture rules in the selection process of the formateur party. In the second, I discuss the existence of ministerial bonus in the portfolio allocation to the formateur party, comparing Gamson’s law with Baron and Ferejohn’s (1989) and Morelli (1999) legislative bargaining models. Finally, in the last article, I analyze the existence of the relative weakness effect in portfolio allocations and the long-term stability of coalitions, making Gamson’s propositions compatible with Rawls’s (1971) maximin rule of distributive justice, connecting delegation of power, resource sharing and fairness with the making and breaking of governmentspt_BR
dc.description.resumoEsta tese é um conjunto de três artigos sobre barganha legislativa e alocação de portfolio ministerial nas democracias parlamentaristas em uma perspectiva quase-experimental. No primeiro artigo analiso a relação entre o tamanho do partido e a centralidade institucional da investiture rules no processo de seleção do partido formateur. No segundo, discuto a existência de bônus ministerial na alocação de portfolio ao partido formateur, comparando a lei de Gamson com os modelos de barganha legislativa de Baron e Ferejohn (1989)e Morelli (1999). Por fim, no último artigo, analiso a existência do relative weakness effect nas alocações de portfolio ministerial e a estabilidade de longo prazo das coalizões, compatibilizando as proposições de Gamson com a regra maximin de justiça distributiva de Rawls (1971), vinculando delegação de poder, compartilhamento de recursos e fairness com o making and breaking de governos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência Políticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBarganha legislativapt_BR
dc.subjectAlocação de portfoliopt_BR
dc.subjectRegressão descontínuapt_BR
dc.titleBarganha legislativa, Lei de Gamson e justiça distributiva : uma análise quase-experimental sobre formação de coalizãopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_BrunoRodriguesPinheiro_DCP_UFMG.pdf3.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.