Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borémpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5589268218426587pt_BR
dc.contributor.referee1Angelo José Fernandespt_BR
dc.contributor.referee2Sérgio Anderson de Moura Mirandapt_BR
dc.contributor.referee3Mônica Pedrosa de Páduapt_BR
dc.contributor.referee4Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.contributor.referee5Mauro Camilo de Chantal Santospt_BR
dc.creatorDiego de Almeida Pereirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8571542485255906pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-15T14:44:53Z-
dc.date.available2021-04-15T14:44:53Z-
dc.date.issued2021-01-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35711-
dc.description.abstractBy qualifying the vocal coloraturas as a type of agile singing in the classical music tradition, this research sought to address its various facets, within its historical-stylistic, physiological, and didactic-pedagogical perspectives. To present the development of the coloratura, over time, in repertoires of European and Brazilian composers – establishing the melismatic style of the Middle Ages and the Renaissance flowery style as their points of origin – we consider it to be an important technical-vocal and stylistic trait of the so-called Italian school of singing (or bel canto). Thus, we analyzed the coloratura in early treatises of singing, whose publications cover the second half of the 16th century until the end of the 19th century. Also, in dialogue with more recent authors, we were able to investigate the different nomenclatures and typologies of vocal agility employed from the Renaissance to the present days, in addition to listing important guidelines and prescriptions aimed at their training and improvement. Moreover, we seek to bring up a discussion about the presumed innate ability to perform coloraturas, assumed by ancient writers, being contrasted by issues related to neuromuscular control and versatility in the practice of singing, in light of modern knowledge on physiology and neurophysiology human vocal production, as well as the training and improvement of the sung voice. By highlighting the coloraturas as rhetorical-musical figures in different repertoires, we were able to recognize not only their required technical-vocal refinement but also their dramatic and eloquent content, which leads us to believe that such ability demands other interpretive tools inherent to the performance of singing, such as the corporal expressiveness of gestures and features. This study also aimed to offer pedagogical aids that can optimize the didactics, regarding the practice of vocal coloraturas in modern teaching of singing.pt_BR
dc.description.resumoAo qualificar as coloraturas vocais como um tipo de canto de agilidade, na tradição musical de concerto, a presente pesquisa procurou abordar suas várias facetas, dentro de perspectivas histórico-estilísticas, fisiológicas e didático-pedagógicas. Na tentativa de situá-las paralelamente ao desenvolvimento da arte do canto, ao longo do tempo, em repertórios de compositores europeus e brasileiros – estabelecendo o estilo melismático da Idade Média e o estilo florido renascentista como seus pontos de origem – consideramo-la como importante traço técnico-vocal e estilístico da chamada escola italiana de canto (ou bel canto). Assim, analisamo-las em tratados antigos de canto, cujas publicações abrangem a segunde metade do século XVI até o final do século XIX. Ademais, dialogando com autores mais recentes, pudemos averiguar as diferentes nomenclaturas e tipologias da agilidade vocal empregadas desde o Renascimento até os dias atuais, além de elencar importantes orientações e prescrições voltadas para o seu treinamento e aperfeiçoamento. Além disso, buscamos trazer à tona uma discussão a respeito da pressuposta capacidade inata de realizar coloraturas, colocada por tratadistas antigos, sendo contrastada por questões relacionadas ao controle neuromuscular e à versatilidade na prática do canto, à luz de conhecimentos modernos sobre a fisiologia e a neurofisiologia da produção vocal humana, bem como do treinamento e do aperfeiçoamento da voz cantada. Evidenciando as coloraturas como figuras retórico-musicais em repertórios diversos, pudemos reconhecer não somente o seu requerido refinamento técnico-vocal, mas também o seu teor dramático e eloquente, o que nos leva a crer que tal habilidade envolve outras ferramentas interpretativas inerentes à performance do canto, como a expressividade corporal de gestos e feições. Este estudo também objetivou oferecer subsídios pedagógicos que possam otimizar a didática, referente à prática das coloraturas vocais no ensino moderno do canto.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectAgilidade vocal e coloraturapt_BR
dc.subjectTécnicas na pedagogia do cantopt_BR
dc.subjectPráticas de performance musicalpt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherCanto - Interpretação (Fraseado, dinâmica, etc.)pt_BR
dc.subject.otherCanto - Instrução e estudopt_BR
dc.titleA agilidade vocal das coloraturas: uma abordagem histórico-estilística, fisiológica e didático-pedagógicapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Diego de A. Pereira_Versão Final.pdf19.42 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons