Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciano Magnoni Tocaiapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2993730142968894pt_BR
dc.contributor.referee1Elzimar Goettenauer de Marins Costapt_BR
dc.creatorBruno Rodrigo Pinheiro Ramospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2966501269248222pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-27T20:28:45Z-
dc.date.available2021-04-27T20:28:45Z-
dc.date.issued2019-02-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35842-
dc.description.abstractThe present work, applied in a class of 7th grade elementary school students from a public school in the city of Divinópolis - MG, presents the elaboration, application and discussion of a didactic sequence (Dolz and Schneuwly 2004) for the production of popular tales. The problem that motivates this research is the realization that the teaching of textual production of genres written in the final years of elementary school is not very effective when the student is offered a learning that is not anchored in the development of language abilities (Dolz and Schneuwly, 2004) necessary for the production of the textual genres in the school. The aim is to produce and apply a didactic sequence referring to the popular genre, so that it is possible to analyze and compare the written productions of the students in different opportunities: initially, before the mediations contained in the elaborated didactic sequence and, in a second after the mediation, verifying if the students develop the language abilities necessary for the production of the textual genre in question. The textual productions are analyzed according to the theoretical-methodological framework proposed by socio-discursive interactionism (Bronckart (2003, 2006, 2008), along with theoretical contributions from Bakhtin (2006), Vygostsky (2007) and Dolz and Schneuwly (2004) ) Finally, the results of this research show that the didactic sequence is an effective instrument for the teaching of textual production related to a textual genre, since, through it, it can be observed that written texts, after intervention, are more appropriate for the physical and socio-subjective context, the general infrastructure of the text and the textualization.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho, aplicado em uma turma de alunos de 7° ano do ensino fundamental de uma escola pública da cidade de Divinópolis – MG, apresenta a elaboração, a aplicação e a discussão de uma sequência didática (Dolz e Schneuwly 2004) para a produção textual de contos populares. O problema que motiva essa pesquisa é a constatação de que o ensino da produção textual de gêneros escritos nos anos finais do ensino fundamental é pouco eficaz quando se oferece ao aluno um aprendizado que não se ancora no desenvolvimento das capacidades de linguagem (Dolz e Schneuwly, 2004) necessárias à produção dos gêneros textuais na escola. Objetiva-se, assim, produzir e aplicar uma sequência didática referente ao gênero conto popular, de modo que seja possível analisar e comparar as produções escritas dos alunos em diferentes oportunidades: inicialmente, antes das mediações contidas na sequência didática elaborada e, em um segundo momento, após a mediação, verificando se os alunos desenvolvem as capacidades de linguagem necessárias à produção do gênero textual em questão. As produções textuais são analisadas de acordo com o quadro teórico-metodológico proposto pelo Interacionismo sócio-discursivo (Bronckart (2003, 2006, 2008), juntamente a contribuições teóricas advindas de Bakhtin (2006), Vygostsky (2007) e Dolz e Schneuwly (2004). Por fim, os resultados dessa pesquisa constatam que a sequência didática é um instrumento eficaz para o ensino de produção textual relativa a um gênero textual, pois, por meio dela, pode-se observar que os textos escritos, após intervenção, apresentam-se mais adequados quanto ao contexto físico e sociossubjetivo, à infraestrutura geral do texto e à textualização.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGênero textualpt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectContos popularespt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.subject.otherProdução de textospt_BR
dc.subject.otherEstratégia textualpt_BR
dc.subject.otherRedação acadêmicapt_BR
dc.subject.otherEscrita – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleOuvir para escrever; escrever para contar: a produção textual de contos populares por meio de uma sequência didáticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Mestrado Bruno Rodrigo final.pdfDissertação Mestrado Bruno Rodrigo14.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.