Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Viviane Cunhapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4719989414933243pt_BR
dc.contributor.referee1Sandra Maria Gualberto Braga Bianchetpt_BR
dc.contributor.referee2Maria Juliana Gambogi Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee3Júlia Batista Castilho de Avelarpt_BR
dc.contributor.referee4Rafael Teixeira de Paula Limapt_BR
dc.creatorElisete Eustáquio Ferreira da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0880677289418598pt_BR
dc.date.accessioned2021-04-30T17:26:05Z-
dc.date.available2021-04-30T17:26:05Z-
dc.date.issued2020-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35875-
dc.description.abstractThis work aims to study the fable genre, considering, at first, the fact of its repeated presence in the history of literature as an indication of its capacity for discursive renewal, which occurs from the potential of narrative adjustment to the demands of socio-cultural context in wich the acts of enunciation were succeeding. In order to better understand this role of the fables as an instrument of social practise, focused on the critical communication of certain world structure, we situate this study in Middle Age, under the feudalistic context. The elected corpus is Marie de France's Ysopet, an authoress of 12th century, considered to the first French poetess ever. From the very total of 103 fables from Marie de France (or 102, as some editors consider), the politic narratives were taken as main background, due to the fact of noticing in this materia the most precise incidence of discursive elements that denounce the corresponding ethos to a socio-cultural structure situated in the feudalistic contextpt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo o estudo do gênero fabular, considerando, a princípio, o fato de sua reiterada presença na história da literatura como um indício de sua capacidade de renovação discursiva, que se dá a partir do potencial de ajustamento da narrativa a demandas dos contextos socioculturais em que foram sucedendo os atos de enunciação. Para uma maior compreensão desse papel da fábula como um instrumento de prática social, voltado para a comunicação crítica de determinadas estruturas de mundo, situamos este estudo na Idade Média, no contexto do feudalismo. O corpus eleito é o Ysopet de Marie de France, autora do século XII, considerada a primeira poetisa francesa. Do total das 103 fábulas de Marie de France (ou 102, como consideram alguns editores), foram tomadas, como recorte, as narrativas de cunho político, devido a perceber-se nesse material a incidência mais precisa de elementos discursivos que denunciam o ethos correspondente a uma estrutura sociocultural situada no contexto do feudalismo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMarie de France Fábulas de cunho político Ethos Discursopt_BR
dc.subject.otherFrance, Marie de – Ysopet – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFábulas francesa – História e críticapt_BR
dc.subject.otherPolítica e literaturapt_BR
dc.titleO ysopet de Marie de France: o ethos como argumento da construção discursiva nas fábulas de cunho políticopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000- 0001- 9910- 4034pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pdfA Tese O ysopet de Marie de France - Repositório.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.