Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35922
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bruno Silva Nigript_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7608792749137738pt_BR
dc.contributor.referee1Camila Camilozzi Alves Costa de Albuquerque Araújopt_BR
dc.creatorChristian Dennis de Araújo Sousapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3565998331294799pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-10T12:56:16Z-
dc.date.available2021-05-10T12:56:16Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35922-
dc.description.abstractThis is a work of completion of the specialization course in Digital Technologies and Education 3.0 at Universidade Federal de Minas Gerais where I seek to improve my teaching practice and make the educational process a significant tool in the formation of thinking people able to act and transform the environment in which they live using, principally, the values of Digital Technologies in Information and Communication (DTIC's) and their various forms of application in school. For this, some of the Didactic Sequences (DS's) produced during the course were presented, considering the principles of a critical-emancipating School Physical Education and different technological resources (Data Show, Television, Computers, Internet, Cellphones) as working possibilities of this discipline in an attempt to make it more interesting and participatory. These 5 (five) DS's could exemplify the steps and phases used in the teaching process of some contents and knowledge pertaining to body culture and the Physical Education curriculum (Capoeira, Chess, Physical Activity and Health, Athletics, Fake News and Cup America). Therefore, the student was offered the opportunity to use different technological tools, arousing his interest and placing him at the center of the teaching-learning process, as a protagonist, in the search for the construction of knowledge, fundamental conditions for his human formation. This work can contribute to reflections on the use of TDIC's both for improving teaching performance and for the work of educational policy-making agents.pt_BR
dc.description.resumoEste é um trabalho de conclusão de curso de especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 da Universidade Federal de Minas Gerais onde busco aprimorar a minha prática docente e fazer do processo educacional um significativo instrumento na formação de pessoas pensantes e capazes de atuar e transformar o meio em que vivem utilizando, principalmente, os valores das Tecnologias Digitais em Comunicação e Informação (TDIC’s) e suas diversas formas de atuação na escola. Para isso, foram apresentadas algumas das Sequências Didáticas (SD’s) produzidas durante o curso, considerando os princípios de uma Educação Física Escolar critico-emancipadora e diferentes recursos tecnológicos (Data-Show, Televisão, Computadores, Internet, Celulares) como possibilidades de trabalho dessa disciplina na tentativa de torná-la mais interessante e participativa. Essas 5 (cinco) SD’s puderam exemplificar os passos e etapas utilizados no processo de ensino de alguns dos conteúdos e saberes pertencentes à cultura corporal e ao currículo da Educação Física Escolar (Capoeira, Xadrez, Atividade física e saúde, Atletismo, Fake News e Copa América). Portanto, oportunizou-se ao aluno a utilização diferentes ferramentas tecnológicas, despertando o seu interesse e colocando-o no centro do processo ensino-aprendizagem, como protagonista, na busca da construção do conhecimento, condições fundamentais para a sua formação humana. Este trabalho pode contribuir para reflexões sobre o uso das TDIC’s tanto para a melhoria da atuação docente quanto para o trabalho dos agentes formuladores das políticas educacionais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectEducação física escolarpt_BR
dc.subjectConstrução do conhecimentopt_BR
dc.subject.otherTecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherSequências didáticas - Material didáticopt_BR
dc.subject.otherEducação Físicapt_BR
dc.titlePossibilidades de ensino na Educação Física escolar utilizando as tecnologias digitaispt_BR
dc.title.alternativeTeaching possibilities in school physical education using digital technologiespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Christian Dennis de Araújo Sousa.pdfMonografia de Especialização em Tecnologias Digitais e Eduação 3.0 intitulada "POSSIBILIDADES DE ENSINO NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR UTILIZANDO AS TECNOLOGIAS DIGITAIS"3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.