Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/35964
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zélia Versiani Machadopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8331497413853638pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Gilcinei Teodoro Carvalhopt_BR
dc.contributor.advisor-co2http://lattes.cnpq.br/4671054290421564pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Lúcia Castanheirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Gorete Netopt_BR
dc.contributor.referee3Eliana Borges Correia de Albuquerquept_BR
dc.contributor.referee4Maria de Lourdes Santos Ferreirapt_BR
dc.creatorAna Paula da Silva Rodriguespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6006524391492917pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-13T19:42:17Z-
dc.date.available2021-05-13T19:42:17Z-
dc.date.issued2019-02-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/35964-
dc.description.abstractThe creation of PNLD Campo3 occurs in Brazil as an initiative whose purpose is to contemplate, in textbooks, the specificities of students who study in rural schools. Based on theoretical references on Rural Education (ANTUNES-ROCHA, 2009, ARROYO, 1999 and 2010; CALDART, 2009) on TextBooks (APPLE, 1995 and 2001; BITTENCOURT, 2009; CHOPPIN, 2004; BATISTA & ROJO, 2005 , SOARES, 1996), and also on Critical Interculturality (SANTOS & MENESES, 2010; MAHER, 2007), this research analyzes how the matter of rural specificity is represented in the pedagogical material of PNLD Campo. More specifically, it is sought to describe and analyze the context of emergence and interruption of the PNLD Campo; to verify how or if these books materialize the objectives of the PNLD Campo in its approach to contents and activities; and, finally, to describe and analyze a context of teachers’ response to the approved collections. In order to reach the objectives listed above, a qualitative approach was proposed (BOGDAN & BIKLEN, 1994) and a Case Study (ANDRÉ, 2008) was carried out in a municipality of the Metropolitan Region of Minas Gerais, Brazil. The research collected data in a corpus composed of official documents, collections approved in the two editions of PNLD Campo, application of questionnaires and semi-structured interviews with school teachers from the rural area of the municipality surveyed. For the analysis of the data, we opted for Documentary Analysis (LUDKE and ANDRE, 1986), Content Analysis (BARDIN, 2010), and Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2012). The results show that, although it has been noticed an effort from the publishers to contemplate the specificities expected for PNLD Campo, the volumes analyzed still lack a greater plurality that would be capable of portraying diversity and interculturality. On the other hand, this is not considered a limitation only of the PNLD Campo, but also of the National Program of Text Books as a whole, which, by universalizing concepts, conceptions, and representations about those subjects and their lifestyles, silence epistemologies that deviate from the euro-urban-centric standard.pt_BR
dc.description.resumoA criação do PNLD Campo surge, no Brasil, como uma iniciativa que tem como propósito contemplar, em livros didáticos, as especificidades de alunos que estudam em escolas do campo. Com base em referenciais teóricos sobre Educação do Campo (ANTUNES-ROCHA, 2009; ARROYO, 1999 e 2010; CALDART, 2009), sobre Livros Didáticos (APPLE, 1995 e 2001; BITTENCOURT, 2009; CHOPPIN, 2004; BATISTA & ROJO, 2005; SOARES, 1996) e sobre Interculturalidade Crítica (SANTOS & MENESES, 2010; MAHER, 2007), esta pesquisa analisa como é representada a especificidade campesina nos livros didáticos do PNLD Campo. De maneira mais específica, buscamos descrever e analisar o contexto de surgimento e de interrupção do PNLD Campo; verificar como/se esses livros concretizam os objetivos do PNLD Campo na abordagem dos conteúdos e atividades; e descrever e analisar um contexto de recepção docente das coleções aprovadas. Para se alcançarem os objetivos elencados, foi proposta uma pesquisa de abordagem qualitativa (BOGDAN & BIKLEN, 1994) e se efetivou um Estudo de Caso (ANDRÉ, 2008) em um município da Região Metropolitana de Minas Gerais. A pesquisa recolheu dados em corpus composto por documentos oficiais, coleções aprovadas nas duas edições do PNLD Campo, aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas feitas com professoras de escolas do campo do município pesquisado. Para a análise dos dados, orientamo-nos por perspectivas da Análise Documental (LUDKE; ANDRÉ, 1986), Análise de Conteúdo (BARDIN, 2010) e Análise do Discurso (FAIRCLOUGH, 2012). Os resultados apontam que, embora tenhamos percebido um esforço por partes das editoras de contemplar a especificidade esperada para o PNLD Campo, os volumes analisados ainda carecem de uma maior pluralidade que seja capaz de retratar a diversidade e a interculturalidade. Por outro lado, essa não é uma limitação apenas do PNLD Campo, mas do Programa Nacional do Livro Didático como um todo, o qual, ao universalizar conceitos, concepções e representações sobre os sujeitos e seus modos de vida, silencia epistemologias que fogem do padrão euro-urbano-cêntrico.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.subjectInterculturalidadept_BR
dc.subjectLivros Didáticospt_BR
dc.subjectPNLD Campopt_BR
dc.subject.otherEducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.subject.otherEducação interculturalpt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherPrograma Nacional do Livro Didático (Brasil)pt_BR
dc.subject.otherPNLDpt_BR
dc.titleLivros didáticos do PNLD Campo e epistemologias campesinaspt_BR
dc.title.alternativePNLD campo textbooks and rural epistemologiespt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000-0001-5345-9075pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Ana Paula_completa_repositório.pdf7.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.