Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36112
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciana Moropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2753380740484070pt_BR
dc.creatorCamila Gomes Xavierpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9070862057953188pt_BR
dc.date.accessioned2021-05-26T12:19:05Z-
dc.date.available2021-05-26T12:19:05Z-
dc.date.issued2020-02-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36112-
dc.description.abstractHealth education is a very important topic, especially during basic education, but it has been largely neglected. Considering the scarcity of studies on the health theme in the National High School Exam (ENEM), this research aims to investigate how this topic has been approached in the questions from 2009 to 2018. Using the content analysis methodology according to Bardin , we proceeded to the analysis of health issues regarding: 1) presence and validation of technical error; 2) relevance of the base text to the resolution of the questions; 3) relationship between the most addressed diseases in the national exam and those that cause the highest mortality according to the Ministry of Health; 4) contextualization of the questions. The results show that there is validation of the common sense, dispensability of base texts, incompatibility between the diseases that cause higher mortality in the country and the most addressed in the exam, besides the absence of contextualization in problem situations. Considering these aspects, it can be concluded that the exam questions need to be elaborated with more discretion, in order to be better contextualized. In addition, the questions should focus more on Biology content rather than on text interpretation with the goal to direct teaching towards meaningful and quality learning. .pt_BR
dc.description.resumoA educação em saúde é um tema bastante importante, principalmente no período de formação básica, porém ele tem sido bastante negligenciado. Considerando a escassez de estudos sobre o tema saúde no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), esta pesquisa tem o intuito de investigar como ele tem sido abordado nas questões desde 2009 até 2018. Para tanto, utilizando a metodologia de análise de conteúdo segundo Bardin, procedeu-se a análise das questões de saúde com relação a: 1) presença e validação de erros técnicos; 2) relevância do texto base para a resolução das questões; 3) relação entre as doenças mais abordadas no exame com as que causam maior mortalidade segundo o Ministério da Saúde; 4) contextualização das questões. Os resultados demonstram que há validação de erros técnicos, dispensabilidade de textos base, incompatibilidade entre as doenças que causam maior mortalidade no país e as mais abordadas no exame, além de ausência de contextualização em situações problema. Considerando esses aspectos, conclui-se que as questões do exame precisam ser elaboradas com mais critério, de modo a serem mais bem contextualizadas. Além do mais, as questões deveriam prezar pelo conteúdo de Biologia em vez de focar, principalmente na interpretação de textos de modo a direcionar o ensino para uma aprendizagem significativa de qualidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Patologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPatologiapt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subjectExame Nacional do Ensino Médiopt_BR
dc.subjectMortalidadept_BR
dc.subjectMatriz de Referênciapt_BR
dc.subject.otherPatologiapt_BR
dc.subject.otherEducação em Saúdept_BR
dc.subject.otherMortalidadept_BR
dc.subject.otherInquéritos e Questionáriospt_BR
dc.titleAnálise bardiniana de conteúdo do tema saúde nas questões de aplicação do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) de 2009 a 2018pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO REPOSITÓRIO UFMG.pdf917.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.