Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Alberto Oliveira Gonçalvespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5887145600907673pt_BR
dc.contributor.referee1Adalgisa Peixoto Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Roberto Carlos da Silva Borgespt_BR
dc.contributor.referee3Rogério Correia da Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Sandra de Fátima Pereira Tostapt_BR
dc.creatorJuliano Gonçalves Pereriapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6068916664277985pt_BR
dc.date.accessioned2021-06-18T01:02:06Z-
dc.date.available2021-06-18T01:02:06Z-
dc.date.issued2020-03-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36515-
dc.description.abstractThis thesis discusses the place of education in the intersect strategy to protect the life of black and black adolescents, aged 12 to 15 years enrolled in the last four years of elementary education in public schools in Belo Horizonte / MG. The research investigates, in public documents produced between 2013 and 2019, how the dialogue between homicide containment strategies and the prevention of the crime of adolescents and young people with education has been carried out, and how it has positioned itself in this dialogue with others sectors responsible for this theme. We analyzed in the research a) the Report of the WG on Preventing the Lethality of Young People and Adolescents, carried out by the Belo Horizonte Municipal Security and Prevention Secretariat, 2018; b) Guide for Assistance to Children and Adolescents Victims of Domestic, Sexual and Other Violence in Primary Health Care, Belo Horizonte, prepared by the Municipal Health Department, 2013; c) School: Place of Protection - Guidance and Referrals Guide, Belo Horizonte Secretary de Education, 2019 e; d) Restorative Justice at School: Forming citizens through dialogue and participatory coexistence, prepared by the Center for Guidance and Resolution of School Conflicts - NODS of the Justice and Restorative Practices Commission of the Permanent Forum of the Belo Horizonte Social Assistance System. The research had as theoretical basis studies carried out in the last twenty years that have pointed out violence, above all, violent events that occurred around schools, or in the territory where they are, as one of the factors that could be producing not only a drop in learning of students attending such schools, but would also be driving this population away from the world of education by increasing dropout rates. The present study sought to identify the role of education in the intersect care and protection strategy for black and black adolescents who live in territories recognized as violent.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese estudou o lugar da educação na estratégia intersetorial de proteção à vida de adolescentes negras e negros, de 12 a 15 anos, matriculados nos últimos quatro anos do Ensino Fundamental de escolas públicas de Belo Horizonte/MG. Foi usada como base teórica estudos realizados nos últimos vinte anos que têm apontando a violência, sobretudo, eventos violentos ocorridos no entorno das escolas, ou no território onde estas se encontram, como um dos fatores que poderiam estar produzindo não só uma baixa no aprendizado de estudantes, mas também estariam afastando essa população do mundo da educação, ampliando as taxas de evasão escolar. Investigamos o papel da educação na estratégia intersetorial de cuidado e proteção de adolescentes negras e negros que vivem em territórios reconhecidos como violentos, perscrutando em documentos públicos produzidos entre 2014 e 2019, como tem sido feito o diálogo entre as estratégias de contenção de homicídios e a prevenção da criminalidade de adolescentes e jovens com a educação, e como esta tem se posicionado nesse diálogo com os demais setores responsáveis por essa temática. Analisamos na pesquisa a) o Relatório do GT de Prevenção à Letalidade de Jovens e Adolescentes, realizada pela Secretaria Municipal de Segurança e Prevenção de Belo Horizonte, 2018 e b) Justiça Restaurativa na Escola: Formando cidadãos por meio do diálogo e da convivência participativa, elaborado pelo Núcleo para Orientação e Solução de Conflitos Escolares – NÓS da Comissão de Justiça e Práticas Restaurativas do Fórum Permanente do Sistema de Atendimento Socioeducativo de Belo Horizonte.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectViolência urbanapt_BR
dc.subjectHomicídios de adolescentes e jovens negras e negrospt_BR
dc.subjectPolíticas intersetoriaispt_BR
dc.subjectAções de proteção e cuidado à vidapt_BR
dc.subject.otherEducação -- Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherEducação -- Relações étnicaspt_BR
dc.subject.otherEducação -- Políticas públicaspt_BR
dc.subject.otherViolência urbanapt_BR
dc.subject.otherHomicídio -- Relações raciaispt_BR
dc.subject.otherAdolescentes e violênciapt_BR
dc.titlePara não ter que dizer adeus: a educação como suporte para redução de homicídios de adolescentes negras e negros, a experiência de Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.title.alternativeNot to have to say goodbye: education as a support for reducing homicides of black and black adolescents the experience of Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Juliano Gonçalves Pereira.pdfPara não ter que dizer adeus: a educação como suporte para redução de homicídios de adolescentes negras e negros a experiência de Belo Horizonte/MG2.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons