Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36559
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Helena Lopes da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4514157223220619pt_BR
dc.contributor.referee1Vanessa Regina Eleutério Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2Jussara Rodrigues Fernandinopt_BR
dc.creatorAndré Rangel de Carvalhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7439276996383435pt_BR
dc.date.accessioned2021-06-24T20:14:13Z-
dc.date.available2021-06-24T20:14:13Z-
dc.date.issued2021-03-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36559-
dc.description.abstractConsidering the insertion of music as mandatory content in Basic Education, this study proposes to understand how the music teacher has acted as responsible for the curricular component Art in the school curriculum. What is the place of music in the arts class and in the school curriculum? How does the music teacher interpret and apply BNCC Arte in his pedagogical practice? Based on these questions, it was defined as a general objective of investigation: to understand the knowledge necessary for the professional performance of the music teacher in Basic Education, in view of the curricular component Art. As specific objectives, the following were proposed: a) to understand how music teachers are interpreting and applying BNCC Arte in their pedagogical practices; b) understand how music is being implemented in the school curriculum. The research methodology used was the study with interviews (MANZINI, 1990,1991; DUARTE, 2004). Four music teachers who work in elementary school were interviewed. The results show that for teachers who work only with the curricular component Music, the knowledge necessary for professional performance is more related to the knowledge of the specific content, while for teachers who work with the curricular component Art, the knowledge necessary for performance professional are more related to pedagogical knowledge. The professors showed that they had little or superficial contact with the Common National Curricular Base, and consider that due to the fact that the curricular component Art is part of the area of Languages, it could de-characterize it as a discipline and, consequently, devalue it as a field of study. knowledge. We found that the Integrated Arts thematic unit is not yet a reality in the teaching practice of the interviewees, and that the approach to other artistic languages occurs in isolation from the music content. The research points to the need for BNCC Arte to be inserted and experienced in the course of academic-professional training of music graduates, through practical and reflective activities, so that future teachers can reflect on the possibilities and challenges inherent in the application of this document in Basic Education. It is expected that this study will contribute to the training of music teachers to work in basic education, in the face of the challenges imposed by the curricular component Art.pt_BR
dc.description.resumoConsiderando a inserção da música como conteúdo obrigatório na Educação Básica, este estudo propõe compreender como o professor de música tem atuado como responsável pelo componente curricular Arte no currículo escolar. Qual o lugar da música na aula de Artes e no currículo da escola? Como o professor de música interpreta e aplica a BNCC Arte em sua prática pedagógica? Partindo desses questionamentos, compreender os saberes necessários à atuação profissional do professor de música na Educação Básica frente ao componente curricular Arte foi definido como objetivo geral dessa investigação. Como objetivos específicos, foram propostos: a) compreender como os professores de música estão interpretando e aplicando a BNCC Arte em suas práticas pedagógicas; b) compreender como a música está sendo implementada no currículo da escola. A metodologia de pesquisa utilizada foi a pesquisa documental e o estudo com entrevistas (MANZINI, 1990,1991; DUARTE, 2004). Os dados da pesquisa foram constituídos pelas entrevistas com quatro professores de Música que atuam no Ensino Fundamental. Os resultados apontam que para os professores que atuam apenas com o componente curricular Música, os saberes necessários à atuação profissional estão mais relacionados ao conhecimento do conteúdo específico, enquanto que para os professores que trabalham com o componente curricular Arte, os saberes necessários à atuação profissional estão mais relacionados aos conhecimentos pedagógicos. Os professores demonstraram ter tido pouco ou contato superficial com a Base Nacional Comum Curricular, e consideram que devido ao fato de o componente curricular Arte fazer parte da área das Linguagens, poderia descaracterizá-la como disciplina e, consequentemente, desvalorizá-la como campo de conhecimento. Verificamos que a unidade temática Artes Integradas ainda não é uma realidade na prática docente dos entrevistados, e que a abordagem das demais linguagens artítiscas acontecem de forma isolada do conteúdo de música. A pesquisa aponta para a necessidade de a BNCC Arte ser inserida e experimentada no decurso da formação acadêmica-profissional dos licenciandos em música, por meio de atividades práticas e reflexivas, de modo que os futuros professores possam refletir sobre as possibilidades e os desafios inerentes à aplicação deste documento na Educação Básica. Espera-se que este estudo venha contribuir com a formação de professores de música para a atuação na educação básica, frente aos desafios impostos pelo componente curricular Arte.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professores de músicapt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricular Artept_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherPolítica educacional - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamental - Brasilpt_BR
dc.titleConfigurações do ensino de música frente ao componente curricular arte: um estudo com professores de música da Educação Básicapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arquivo definitivo André.pdf2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.