Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36614
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andréa de Paula Xavier Vilelapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5559474272450379pt_BR
dc.contributor.referee1Patrícia de Paula Pereirapt_BR
dc.creatorEster Cristina Santos de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2021-06-29T21:07:31Z-
dc.date.available2021-06-29T21:07:31Z-
dc.date.issued2020-02-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36614-
dc.description.abstractThis research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa apresenta o desenvolvimento do grafismo no Ensino de Arte na Educação Infantil - na faixa etária de 3 a 5 anos, observando principalmente a prática docente para o Ensino de Artes Visuais e Contemporâneas, auxiliando o professor generalista elencar os conteúdos a serem contemplados nessa etapa inicial da Educação Básica. Para tanto, foram analisados leis, diretrizes, portarias, parâmetros, proposições e a Base Nacional Curricular Comum. Os estudos sobre o desenvolvimento do desenho infantil de Mèredieu, Luquet, Bernson e Piaget foram considerados de forma crítica analisando o contexto escolar atual. Existem muitas abordagens possíveis para aproximação dos estudantes com a prática artística, dessa forma, serão relatadas algumas atividades que possam ser desenvolvidas no ambiente escolar e que contribuam para o desenvolvimento do desenho infantil, ampliando o conhecimento do docente ao realizar suas práticas educativas no desenvolvimento de uma metodologia de ensino.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDesenhopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.titleDesenvolvimento do desenho infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_EsterOliveira.pdf762.53 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons