Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36653
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana de Souza Medeiros Batistapt_BR
dc.contributor.advisor1Lattesxpt_BR
dc.creatorAna Maria da Silva e Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-07-05T10:06:20Z-
dc.date.available2021-07-05T10:06:20Z-
dc.date.issued2020-02-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36653-
dc.description.abstractThe present work seeks to demonstrate the severity of school dropout rates in Brazil, and identify the main causes of this phenomenon, in order to enable a verification, analysis and comparison of these with the data of school dropout in the city of Paraopeba/MG for High School. For this, a bibliographic research on the theme is carried out, in order to better delimit the main causes of dropout, detailing specifically fourteen reasons pointed out as motivating for school dropout. Then, a statistical survey of the data on school dropout in the country and municipality mentioned is carried out, first in general and later looking for information on those causes in which official data relevant to the municipality are available. From the analysis of these data, the severity of the problem and its growth trend in the city in question is identified, and it is concluded that there is an immediate need for the elaboration of a diagnostic map of the school dropout situation in that location, so that it is possible to outline the best coping strategies.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca demonstrar a gravidade dos índices de evasão escolar no Brasil e identificar as principais causas deste fenômeno, de forma a possibilitar uma verificação, análise e comparação destes com os dados da evasão no município de Paraopeba/MG para o Ensino Médio. Para isto, é efetuada uma pesquisa bibliográfica sobre o tema, de forma a melhor delimitar as principais causas de evasão, detalhando especificamente quatorze razões apontadas como motivadoras para o abandono escolar. Em seguida, é efetuado um levantamento estatístico dos dados sobre evasão escolar no país e no município citado, primeiramente de forma geral e posteriormente buscando informações naquelas causas em que se dispõe de dados oficiais relevantes para o município. A partir da análise destes dados, foi identificada a gravidade do problema e sua tendência de crescimento na cidade em questão, e conclui-se pela necessidade imediata da elaboração de um mapa diagnóstico da situação da evasão escolar naquela localidade, para que seja possível traçar as melhores estratégias de enfrentamentopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Projetos Sociais - Formulação e Monitoramento (EAD)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvasão escolarpt_BR
dc.subjectQualidade de ensinopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.titleEvasão escolar : causas e estratégias para enfrentamentopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação Proj. Soc. Áreas Urbanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evasão Escolar_Ana_Maria_da_Silva_e_Silva.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.