Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/36958
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1José Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3718512652007625pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria de Fátima Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee1Amauri Carlos Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee2Cristiane Miryam Drumond de Britopt_BR
dc.contributor.referee3César Geraldo Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee4Sônia Cristina de Assispt_BR
dc.creatorGenesco Alves de Sousapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1879082489774480pt_BR
dc.date.accessioned2021-07-26T14:35:03Z-
dc.date.available2021-07-26T14:35:03Z-
dc.date.issued2021-06-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/36958-
dc.description.abstractThe current study deals with the process of immersion in an “candomblé community” located in the metropolitan region of Belo Horizonte (Minas Gerais – Brazil), approached as a context of cultural experiences capable to intertwining different ways of life, cosmoperceptions, intersubjective relations, knowledge and specific social practices. Versions elaborated by the members of this community regarding their own experiences in this context, and the richness that emerge from them, were taken as starting point for articulating dialogues involving different fields of knowledge, giving the study of these experiences a markedly interdisciplinary character. In this approach, which focuses on the subjects and their daily interactions, contributions were received especially from the universes of anthropology, art, education and leisure studies. This work is, therefore, an ethnographic proposition that intends to broaden the debate about certain cultural manifestation of African origins in Brazil, even proposing other possibilities of approximation and understanding related to its current configurations.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo versa sobre o processo de imersão em um terreiro de candomblé localizado na Região Metropolitana de Belo Horizonte, percebido e abordado como contexto de experiências culturais, capaz de entrelaçar modos de vida, cosmopercepções, relações intersubjetivas, saberes e práticas sociais distintas. Versões elaboradas pelos integrantes dessa comunidade a respeito das suas próprias vivências nesse contexto, e a riqueza que delas emergem, foram tomadas como pontos de partida para articular diálogos envolvendo diferentes ramos do conhecimento, conferindo ao estudo dessas experiências um caráter marcadamente interdisciplinar. Nessa abordagem, que focaliza os sujeitos e suas interações cotidianas, foram acolhidas contribuições provenientes especialmente dos universos da antropologia, da arte, da educação e dos estudos do lazer. Trata-se, portanto, de uma proposição etnográfica que pretende ampliar os debates sobre manifestações culturais de matriz africana no Brasil, propondo inclusive outras possibilidades de aproximação e de compreensão em relação às suas configurações atuais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos do Lazerpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectCultos afro-brasileirospt_BR
dc.titleCom o pé na África: corpo, arte e lazer em um terreiro de candomblépt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE COM O PE NA AFRICA GENESCO SOUSA.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.