Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/36993
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rafael Conde de Resende | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-07-26T21:08:35Z | - |
dc.date.available | 2021-07-26T21:08:35Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.citation.volume | 7 | pt_BR |
dc.citation.issue | 13 | pt_BR |
dc.citation.spage | 275 | pt_BR |
dc.citation.epage | 292 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 22382046 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/36993 | - |
dc.description.abstract | The presence and the work of actors on a film scene are different from their presence and work as they are thought for theatrical purposes. Faced with the possibility of experimenting with common procedures between the two fields, the actor determines a very particular space, thinks of ways of interacting with the audience, and shapes the role-playing proposed by the specificities of the realization project in cinema or theater. The problematized truth through the presence of the actor distinguishes unlimited ways of understanding their work in these two fields. This article approaches this dialogue between cinema, theater, and literature, taking as object of analysis the realization of a film, simultaneously to a theatrical play, both inspired by the short-story A Joke, by Anton Chekhov. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presença e o trabalho do ator na cena do filme são diferentes da sua presença e trabalho pensados para a cena do teatro. Diante da possibilidade de experimentar procedimentos comuns entre um campo e outro, o ator determina um espaço bem particular, pensa uma forma de interação com o público e se molda ao jogo de cena proposto pela especificidade do projeto de realização no cinema e no teatro. A verdade problematizada na presença do ator distingue ilimitadas formas de entender seu trabalho nesses dois campos. O artigo aborda esse diálogo entre cinema, teatro e literatura, tomando como objeto de análise a realização de um filme, simultaneamente a uma peça teatral, ambos inspirados no conto Brincadeira de Anton Tchekhov. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ator | pt_BR |
dc.subject | Teatro | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Atores | pt_BR |
dc.subject.other | Representação teatral | pt_BR |
dc.subject.other | Plateias de teatro | pt_BR |
dc.subject.other | Atores e atrizes de cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema e literatura | pt_BR |
dc.title | A verdade no olhar do ator que mente | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://eba.ufmg.br/revistapos3/index.php/pos/article/view/516/pdf_1 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9113-6901 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A verdade no olhar do ator que mente.pdf | 257.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.