Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLigia Maria Moreira Dumontpt_BR
dc.date.accessioned2021-07-27T12:15:43Z-
dc.date.available2021-07-27T12:15:43Z-
dc.date.issued2017-10-23-
dc.citation.issue18pt_BR
dc.identifier.issn2177-3688pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37006-
dc.description.abstractThe studies of reading and information literacy from the point of view of Information Science have different adherences and proximities. This observation is based on the principle that in order to acquire information literacy, the reader develops almost simultaneously and gradually the two skills that support and sustain his proficiency. The study begins by revisiting some authors who contributed to both areas, in the national and international scenario. It concludes by highlighting the intersections found between the two areas, related to themes such as context, motivation and meaning. Once again in the history of communication and reading it is believed that the new communication technologies did not modify the theories about these phenomenas, just another new information source emerged. Reading continues to be the main way to obtain information and, therefore, the forms of developing the informational competence also have few variations, arising the necessary ones to the development of specific actions and abilities to search and access the information in digital means. It presents the directions for the continuity of the research.pt_BR
dc.description.resumoOs estudos sobre leitura e competência informacional sob a ótica da Ciência da Informação possuem diversas aderências e proximidades. Tal constatação se baseia no princípio de que para ser capaz de adquirir a competência informacional, as pessoas necessitam desenvolver quase que paralela e paulatinamente as duas habilidades, que vão dando suporte e sustentação para a sua proficiência. O estudo inicia revisitando alguns autores que deram aporte às duas áreas, tanto no cenário nacional como o internacional. Conclui destacando as interseções encontradas entre as duas áreas, relativas a temas como contexto, motivação e sentido. Mais uma vez na história da comunicação e da leitura acredita-se que as novas tecnologias de comunicação não modificaram as teorias sobre estes fenômenos, apenas surgiu mais um novo suporte da informação. A leitura continua sendo a principal forma de se obter informação e, portanto, as formas de desenvolver a competência informacional também apresentam poucas variações, surgindo as necessárias ao desenvolvimento de ações e habilidades específicas para buscar e acessar a informação em meio digital. Apresenta o direcionamento para a continuidade da pesquisa.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAnais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeitura-teoriapt_BR
dc.subjectCompetência informacionalpt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectLeitura de lazerpt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.titleLeitura e competência informacional: interseções e interlocuçõespt_BR
dc.title.alternativeReading and information literacy: intersections and interlocutionspt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/569/690pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LEITURA E COMPETÊNCIA INFORMACIONAL- interseções e interlocuções (1).pdf245.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.