Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37008
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dc.creatorLetícia Juliãopt_BR
dc.date.accessioned2021-07-27T12:42:26Z-
dc.date.available2021-07-27T12:42:26Z-
dc.date.issued2020-12-09-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issueesp.pt_BR
dc.citation.spage13pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26512/museologia.v9iEspecial.32082pt_BR
dc.identifier.issn2238-5436pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37008-
dc.description.abstractNew ways of conceiving communication challenge university museums to break with the hierarchical model, which presupposes a lack of information from the visitor, in fa-vor of multi-referenced communication, in which new actors and narratives emerge in the museum scene. The article analyzes the nature of collection within universities, the musealisation and the communication moda-lities of this heritage, and the alternatives that emphasize the democratization of museums' relations with the public: the exhibitions of controversies and the dynamics of knowledge production, include collaborative and nego-tiation processes, and the use of information technologies as a tool to expand audiences and the formation of networks of researchers and collections.pt_BR
dc.description.resumoNovas formas de conceber a comunicação desafiam os museus universitários a romper com o modelo hierárquico, que pressupõe uma carência de informação do visitante, em favor de uma comunicação multireferenciada, na qual novos atores e narrativas emergem na cena museal. O artigo analisa a natureza do colecionamento no âmbito das universidades, a musealização e as modalidades de comuni-cação desse patrimônio, e as alternativas que sublinham para a democratização das rela-ções dos museus com o público: a exposição de controvérsias e da dinâmica de produção de conhecimento, compreendendo processos colaborativos e de negociação, e o uso tecno-logias da informação como ferramenta para ampliar audiências e a formação de redes de pesquisadores e acervos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMuseologia & Interdisciplinaridadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectMuseus universitáriospt_BR
dc.subjectComunicação museológicapt_BR
dc.subjectComunicação democráticapt_BR
dc.subjectExposição e conhecimentopt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.titleO desafio da comunicação nos museus universitáriospt_BR
dc.title.alternativeThe communication challenge in university museumspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/32082/28186pt_BR
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