Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37016
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Cecília Rocha Veigapt_BR
dc.date.accessioned2021-07-27T15:58:18Z-
dc.date.available2021-07-27T15:58:18Z-
dc.date.issued2017-12-07-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage149pt_BR
dc.citation.epage165pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2321pt_BR
dc.identifier.issn2237-5864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37016-
dc.description.abstractThis work presents an interdisciplinary methodology for teaching design that makes use of Information and Communication Technology (ICT) and BIM (Building Information Modeling). Such methodology was developed, tested and implemented under the Civil Engineering undergraduate discipline “Fundamentals of Architecture and Urbanism”, at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). In that context, students prepare an architectural design residence project, preferentially using software BIM and, necessarily, advised by/in collaboration with the instructor under a collaborative setting. It became evident in the process that with all sources and subsidies available for obtaining full knowledge of ICT and BIM, students were capable of attaining a high degree of autonomy. In addition, we observed the pros and cons of two Autodesk® tools: Revit® (BIM platform) and the A360 Drive® cloud (collaborative software). Both of them showed themselves effective, not only for architectural design projects, but also for collaborative and didactic applications. Finally, the advantages of using such technologies during undergraduate years were also discussed, considering that such approach reinforces the trend (positively in our opinion) toward their increased use in the business market.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta um método de ensino e gestão interdisciplinar de projeto (design) por meio das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) e do Building Information Modeling(BIM). O método foi desenvolvido e testado na disciplina Noções de Arquitetura e Urbanismo, do curso de Engenharia Civil da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Dentro da proposta, os alunos elaboram um projeto arquitetônico residencial, preferencialmente com a utilização de software BIM e, necessariamente, com a orientação/colaboração da professora por meio de um ambiente colaborativo. Constatou-se que, uma vez fornecidas as fontes e os subsídios para a obtenção do conhecimento de TIC e BIM, os discentes são capazes de adquirir grande autonomia. Verificaram-se, ainda, as vantagens e desvantagens da adoção de duas ferramentas da Autodesk®: a Revit® e a A360 Drive®. Ambas demonstraram-se eficientes na gestão de projetos de design no ensino. Por fim, discutiram-se as vantagens da inserção dessas tecnologias ainda na graduação, como forma de se reforçar a tendência, em nossa opinião positiva, de utilização delas no mercado de trabalho.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docência do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTecnologia da informação e comunicaçãopt_BR
dc.subjectBuilding information modelingpt_BR
dc.subjectGestão de projetospt_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.titleTecnologias da informação e da comunicação na gestão e no ensino interdisciplinar de projetos de design: arquitetura como estudo de casopt_BR
dc.title.alternativeInformation and communication technologies in the management and in the interdisciplinary education of design projects: architecture as a case studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2321/1435pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-2886-6696pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.