Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37070
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Iara Fricke Matte | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-07-28T17:44:31Z | - |
dc.date.available | 2021-07-28T17:44:31Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.citation.volume | 01 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2017 | pt_BR |
dc.citation.spage | 10 | pt_BR |
dc.citation.epage | 35 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://10.1590/permusi2017-10 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 23176377 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37070 | - |
dc.description.abstract | The historiographical and secondary sources help us to better understand part of the vocal aesthetics of the end of Renaissance and early Baroque. The influence of literary text- its meaning and diction –, of mother tongue, and vocal ornamentation becomes clear in the construction of the ideal vocal sound of the period. We conclude that vocal homogenization was not part of his ideal sound, that vocal ornamentation was extremely valued, and that he mother tongue greatly influenced the sound and how the vocal apparatus itself was used in the singing voice. | pt_BR |
dc.description.resumo | As fontes historiográficas e secundárias nos ajudam a compreender melhor parte da estética vocal do final da Renascença e início do Barroco. Nelas fica claro a influência do texto literário – seu significado e dicção –, da impostação natural da língua materna e do uso de ornamentação na construção do ideal sonoro vocal do período. Após examinarmos algumas destas fontes, concluímos que a homogeneização de registros não fazia parte deste ideal sonoro, que a ornamentação vocal era extremamente valorizada no período e que a língua materna influenciava sobremaneira a sonoridade e a utilização do aparato vocal no canto. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUS - DEPARTAMENTO DE TEORIA GERAL DA MÚSICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Per Musi | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ttratados sobre voz | pt_BR |
dc.subject | Estética vocal na música antiga | pt_BR |
dc.subject | Voz na renascença e protobarroco | pt_BR |
dc.subject | Ornamentação vocal | pt_BR |
dc.subject.other | Técnica vocal | pt_BR |
dc.subject.other | Música vocal | pt_BR |
dc.subject.other | Barroco na música | pt_BR |
dc.subject.other | Renascença (Música) | pt_BR |
dc.title | Estética vocal na transição da renascença para o barroco: revisão de fontes historiográficas sobre o treinamento vocal e ornamentação | pt_BR |
dc.title.alternative | Vocal Aesthetic in the transition of the Renaissance to the Baroque: review of historiographical sources on vocal training and ornamentation | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Estética vocal na transição da Renascença para o Barroco.pdf | 267.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.