Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Ednilson de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2021-07-29T19:18:12Z-
dc.date.available2021-07-29T19:18:12Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue0pt_BR
dc.citation.spagee167901pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0102-4698167901pt_BR
dc.identifier.issn01024698pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37125-
dc.description.abstractThe article aims to reflect on some of the efficient mechanisms in the production of school failure of black youth, from the results of the survey “The exclusion of young teenagers aged 15 to 17 attending high school in Brazil: challenges and prospects “. The survey was carried out in the years 2012 and 2013 in the cities of Belo Horizonte, Brasilia, Sao Paulo, Fortaleza and Belem. From the experiences reported by young teens, over in depth interviews conducted in São Paulo city, we have observed how the stereotyping of bodies seen as abnormal, together with silencing about racism, affect the self-image and self-esteem of young people, contributing directly and indirectly to the high dropout rates observed in this ethnic-racial group.pt_BR
dc.description.resumoO artigo tem como objetivo refletir sobre alguns dos eficientes mecanismos de produção do fracasso escolar de jovens negros e negras, a partir dos resultados da pesquisa “A exclusão de jovens adolescentes de 15 a 17 anos cursando ensino médio no Brasil: desafios e perspectivas”. A pesquisa foi realizada nos anos de 2012 e 2013 nas cidades de Belo Horizonte, Brasília, São Paulo, Fortaleza e Belém. A partir das experiências narradas pelos jovens adolescentes, ao longo das entrevistas em profundidade realizadas na cidade de São Paulo, foi possível observar como os processos de estereotipização de corpos vistos como anormais, aliados ao silenciamento acerca do racismo, interferem na autoimagem e na autoestima dos jovens, contribuindo, direta e indiretamente, para os elevados índices de reprovação e evasão observados neste grupo étnico-racial.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventude negrapt_BR
dc.subjectEstereótipos raciaispt_BR
dc.subjectFracasso escolarpt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherDiscriminação racialpt_BR
dc.subject.otherFracasso escolarpt_BR
dc.titleMecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilizaçãopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982018000100102&script=sci_abstractpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Juventude negra.pdf650.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.