Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMagno Moraes Mellopt_BR
dc.date.accessioned2021-07-30T13:36:12Z-
dc.date.available2021-07-30T13:36:12Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage89pt_BR
dc.citation.epage97pt_BR
dc.identifier.issn2675-8741pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37137-
dc.description.abstractThis analysis has as main objective to call attention to the study of illusionistic paintings in Brazil during the colonial period. A "decorative shape" that spreads throughout the country, with morphological and cultural differences that deserve specific and more determined research. The text seeks to highlight the illusionist paintings on the nave, in the chancel, in the sacristy, and in the low choir of the Matriz Divina Pastora, in Divina Pastora, in the State of Sergipe. A gem when it comes to architectural illusionism. We intended to analyze the formal aspects and not get into controversies about authorship. In the latter case, we will leave it for the next opportunity. The perspective paintings in Colonial Brazil are of technical quality, with great expression in their historical and narrative message. Our main focus was to study the perspective effects and bring its morphology closer to the Perspectiva Pictorum treatise by Trentino Andrea Pozzo.pt_BR
dc.description.resumoEsta análise tem como objetivo fulcral chamar a atenção para o estudo das pinturas ilusionísticas no Brasil durante o período colonial. Uma “forma decorativa” que se espalha por todo o país, com diferenças morfológicas e culturais que merecem uma pesquisa específica e mais determinada. O texto procura evidenciar as pinturas ilusionistas existentes na nave, na capela-mor, na sacristia e no coro baixo da Matriz Divina Pastora, em Divina Pastora, no Estado de Sergipe. Uma preciosidade no que diz respeito ao ilusionismo arquitetônico. Nossa intenção foi a de analisar os aspectos formais e não entrar em polêmicas sobre autoria. Neste último caso deixaremos para uma próxima oportunidade. As pinturas perspécticas no Brasil Colonial são de qualidade técnica, com grande expressão em sua mensagem historiada e narrativa. Nosso foco principal foi estudar os efeitos perspécticos e aproximar sua morfologia ao tratado Perspectiva Pictorum do trentino Andrea Pozzo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLinguagens nas artespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDivina Pastorapt_BR
dc.subjectSergipept_BR
dc.subjectPintura ilusionistapt_BR
dc.subjectFalsa arquiteturapt_BR
dc.subjectForro de tetopt_BR
dc.subject.otherArte barroca Brasilpt_BR
dc.subject.otherBrasil História Período colonial, 1500-1822pt_BR
dc.subject.otherArte Históriapt_BR
dc.subject.otherSergipept_BR
dc.subject.otherPerspectivapt_BR
dc.subject.otherArquitetura barroca Brasilpt_BR
dc.titleBosquejo pictórico – o simulacro arquitetônico na matriz Divina Pastora em Sergipe durante o período colonialpt_BR
dc.title.alternativePictorial sketch - the architectural simulacrum at the Divina Pastora headquarters in Sergipe during the colonial periodpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.uemg.br/index.php/linguagensnasartes/article/view/5174pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3963-8338pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
magnoBosquejoPictorico.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.