Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37138
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Perspectiva Pictorum – um exercício de ilusionismo arquitetônico no tempo do Barroco |
Other Titles: | Pictorum perspective: an exercise in architectural illusionism in Baroque times |
Authors: | Magno Moraes Mello |
Abstract: | O estudo apresentado concentra-se em analisar a decoração pictórica de formas reais de arquitetura denominada por quadratura, ocorrida no universo luso-brasileiro durante a primeira metade do século XVIII. Este texto contempla um tema um pouco esquecido e muito pouco investigado em toda a historiografia de arte portuguesa e brasileira, a não ser por estudos mais concentrados quando se tratados estilos barroco ou rococó como um todo, mas, raramente a pintura de falsa arquitetura vem examinada de modo isolado. Este tema procura fundir o estudo da Pintura do Tempo do Barroco coma ciência da Perspectiva. A análise da representação de falsos espaços em “arrombamentos” perspécticos juntamente com a evolução da concepção teórica inserida nos tratados estrangeiros difundidos em Portugal é outro aspecto importante, sem, contudo, transcurar aqueles escritos em português. Para além do específico cuidado com a própria pintura, outra preocupação foi a relação com o espaço real e o espaço falsamente construído. É sabido que a pintura ilusionista constitui uma modalidade essencial na criação de ricos interiores, pois se apresenta como uma espécie de contaminação formal em que a Pintura e a Arquitetura se interpenetram e simulam reciprocamente em audaciosos efeitos cenográficos. |
Abstract: | The presented study focuses on analysing the pictorial decoration of realistic forms of architecture named by quadrature, whose origin in Luso-Brazilian universe dates from the first half of the 18th century. This text approaches a theme scarcely studied and investigated in the historiography of Brazilian and Portuguese art, with the exception of stylistic studies of Baroque and Rococo as a whole, but, rarely, the false architecture painting has been examined isolatedly. This subject aims to link the study of the painting of Baroque period with the science of Perspective. The analysis of representations of false spaces in perspectic “break-ins” combined with the evolution of the theoretical conception inserted in foreign treatises diffused in Portugal is another important aspect, without, however, neglect the Portuguese writings. Beyond the particular attention devoted to the painting itself, another concern was the relation between the real and the falsely built space. It is well known that the illusionistic painting constitutes an essential modality in the creation of rich interiors, for it is presented as a type of formal contamination in which Painting and Architecture mutually interpenetrate and simulate in audacious scenographic effects. |
Subject: | Arte barroca Brasil Perspectiva Arte História Brasil História Período colonial, 1500-1822 Arquitetura barroca Brasil |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.23925/1980-7651.2017v20;p61-111 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/37138 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.pucsp.br/index.php/circumhc/article/view/35495 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Circumscribere: International Journal for the History of Science |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
magnoPerspectivaPictorum.pdf | 8.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.