Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37141
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFausto Borémpt_BR
dc.date.accessioned2021-07-30T14:43:33Z-
dc.date.available2021-07-30T14:43:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.issn23179937pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37141-
dc.description.abstractRecent data on the birth, life and death of Brazilian composer, theorist and performer Lino José Nunes (1789-1847) and his musical legacy known to date suggest that he is the author of the most exacerbated chromaticism in the Americas until at least the first half of the nineteenth century. This pioneering spirit becomes even more significant when we discover that he was the son of a former slave and unknown father. Following in and advancing the footsteps of another mulatto - his master, Father José Maurício Nunes Garcia, Lino José left works in popular and classical fields and excelled in the most important music ensembles of the Brazilian First Empire in Rio de Janeiro. This study analyzes Lino José Nunes’s chromatic style which is revealed at pedagogical (the circle of fifths), ornamental (passing notes and chords), functional (secondary dominants, borrowed chords) and textpainting (chromaticism as sadness and anxiety indexes) levels.pt_BR
dc.description.resumoDados recentes sobre o nascimento, a vida e a morte do compositor, teórico e performer carioca Lino José Nunes (1789-1847) e seu legado musical conhecido até o momento sugerem ser ele autor do cromatismo mais exacerbado nas Américas até, pelo menos, a primeira metade do século XIX. Este pioneirismo se torna ainda mais relevante ao descobrirmos que ele foi filho de ex-escrava e pai desconhecido. Seguindo e avançando os passos de outro afro-brasileiro – seu mestre, o Padre José Maurício Nunes Garcia, Lino José deixou obras nas searas popular e erudita e se destacou nos grupos musicais mais importantes da Primeira Regência Imperial no Rio de Janeiro. Este estudo analisa o estilo cromático de Lino José Nunes, que se revela nos níveis didático (o círculo das quintas), ornamental (notas e acordes de passagem), funcional (dominantes secundárias e acordes de empréstimo, modulações próximas e distantes) e na relação texto-música (o cromatismo como índice de tristeza e ansiedade).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUS - DEPARTAMENTO DE INSTRUMENTO E CANTOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Vórtexpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLino José Nunespt_BR
dc.subjectCromatismo na música brasileirapt_BR
dc.subjectTratados de música no Brasilpt_BR
dc.subjectModinhas brasileiras imperiaispt_BR
dc.subject.otherAnálise musicalpt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.titleLino josé nunes (1789-1847): um afro-brasileiro seria o compositor mais cromático das américas até meados do século xix?pt_BR
dc.title.alternativeLino josé nunes (1789-1847): an afro-brazilian would be the most chromatic composer of the americas up to mid-19th century?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/1854pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.