Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pablo Juan Grecopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4651135192327539pt_BR
dc.contributor.referee1Mauro Heleno Chagaspt_BR
dc.contributor.referee2Tatiana Lima Boletinipt_BR
dc.creatorLucas Peixoto Fernandes Guimarãespt_BR
dc.creator.Latteshttps://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menu?f_cod=4CCD9D41C88BF2D2ED96A3CDB8C6B6F6#pt_BR
dc.date.accessioned2021-08-02T15:10:08Z-
dc.date.available2021-08-02T15:10:08Z-
dc.date.issued2019-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37176-
dc.description.abstractObjectives: to analyze the levels of declarative tactical knowledge (DTK) in university handball athletes according to the following variables: number of weekly training sessions, hours per training session, practice time, level of competition and game position. Methodology: 122 athletes (55 males and 67 females) participated in the sample, with a mean age of 22.12 years (± 2.31) for males and 21.69 (± 2.18) for females. To characterize the sample, a demographic questionnaire was carried out, followed by the DTK test. The results of the applications were tabulated and processed within the SPSS Statistics 21.0 platform. Results: a significant difference (p ≤ 0.01) was found in the average of points between the groups that practiced handball “1ano / <” and the group that practiced “> 5 years”, which endorses and refutes some studies. In the variable “competition level”, a significant difference (p ≤ 0.02) was observed in the average of points between the groups of “local” level and the group of “national” level. The other variables: “number of training sessions per week”, “time per session” and “position”, did not show statistically significant differences. Final Considerations: the data suggest that the teaching-learning-training methodology factor used by the coach, constitutes an important factor for a better assessment of test scores, specifically in understanding the logic of the game related to the context, “knowing what to do".pt_BR
dc.description.resumoObjetivos: analisar os níveis de conhecimento tático declarativo (CTD) em atletas de handebol universitário conforme as seguintes variáveis: número de treinos semanais, horas por sessão de treinamento, tempo de prática, nível de competição e posição de jogo. Metodologia: participaram na amostra 122 atletas (55 do sexo masculino e 67 do sexo feminino), com média de idade igual a 22,12 anos (± 2,31) para o masculino e 21,69 (±2,18) para o feminino. Para caracterizar a amostra foi realizado um questionário demográfico, seguido do teste de CTD. Os resultados das aplicações foram tabulados e tratados dentro da plataforma SPSS Statistics 21.0. Resultados: se encontrou diferença significativa (p ≤ 0,01) na média de pontos entre os grupos que praticavam handebol “1ano/ <” e o grupo que praticava a “> 5 anos”, o que endossa e refuta alguns estudos. Na variável “nível de competição” se observou diferença significativa (p ≤ 0,02) na média de pontos entre os grupos de nível “local” e o grupo de nível “nacional”. As demais variáveis: “número de treinos por semana”, “tempo por sessão” e “posição”, não apresentaram diferenças estatisticamente significativas. Considerações Finais: os dados sugerem que o fator metodologia de ensino-aprendizagem-treinamento utilizada pelo treinador, se constitui em importante fator para uma melhor valoração na pontuação nos testes, especificamente na compreensão da lógica do jogo relacionado com o contexto, “saber o que fazer”.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Preparação Física e Esportivapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesempenho esportivopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectTomada de decisãopt_BR
dc.subjectHandebolpt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectTreinamento técnicopt_BR
dc.subjectTáticapt_BR
dc.titleConhecimento tático-declarativo no handebol: estudo com atletas universitários da região metropolitana de Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.title.alternativeTactical-declarative knowledge in handball: study with university athletes from the metropolitan region of Belo Horizonte / MGpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2446-2042pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Preparação Física e Esportiva



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.