Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37226
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Visualidade computacional e fissuras do pós-digital: uma aproximação às imagens invisíveis de Trevor Paglen |
Other Titles: | Computational visuality and fissures of the post-digital: an approach to Trevor Paglen’s invisible images |
Authors: | André Goes Mintz |
Abstract: | Este artigo tem por objetivo descrever aspectos de uma visualidade computacional reflexivamente abordados em alguns trabalhos recentes do artista estadunidense Trevor Paglen. Buscamos, neste esforço, descrever configurações particulares da visão enquanto construto histórico e sociotécnico, que hoje seria marcado pela mediação, cada vez mais difundida, de tecnologias de visão computacional. Situamos tal questão em relação à discussão do pós-digital, categoria que visa nomear um estágio avançado de inserção das tecnologias digitais no mundo contemporâneo. Argumentamos que o trabalho de Paglen, ao abordar reflexivamente as mediações computacionais do visível, tensiona certas perspectivas da estética pós-digital que se caracterizam por uma naturalização da mediação digital e de seu abandono como categoria distintiva. |
Abstract: | This paper proposes to describe aspects of a computational visuality that is reflexively approached in recent works of the Unitedstatesian artist Trevor Paglen. Such effort aims at describing particular configurations of vision as a historic and sociotechnical construct, which today would be characterized by the increasingly diffused mediation of computer vision technologies. This matter is situated in relation to discussions regarding the ‘post-digital’, a category that seeks to name an advanced stage of digital technologies’ integration to contemporary life. It is then argued that Paglen’s work, through its reflexive approachof computational mediations of the visible, strains certain perspectives of post-digital aesthetics that characterized by a naturalization of digital mediation and the abandonment of the digital as a distinguishing category. |
Subject: | Paglen, Trevor Arte digital Arte e tecnologia |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | http://dx.doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n1p75 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/37226 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2018v14n1p75/37117 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Texto digital |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Visualidade computacional e fissuras do pós-digital.pdf | 593.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.