Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37246
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Hegemonia e educação: teoria e prática para a transformação social |
Authors: | Deise Rosálio Silva |
Abstract: | O presente artigo versa sobre o aprofundamento da conceituação de hegemonia e a relação estabelecida com o alargamento do conceito de Estado desenvolvidos por Gramsci. Desse modo, enfatiza a importância da questão formativa e a intrínseca relação entre hegemonia e educação, expressando a tradutibilidade, a necessária congruência teórica e prática ao contexto histórico, para o estabelecimento da vontade coletiva, impulsionadora de um processo revolucionário de construção hegemônica para a transformação social. |
Abstract: | This article deals with the deepening the conception of hegemony and the established relation with the extension of the concept of State developed by Gramsci. Thus, it emphasizes the importance of the formative question and the intrinsic relation between hegemony and education, expressing the necessary theoretical and practical congruence to the historical context for the establishment of the collective will, propelling a revolutionary process of hegemonic construction for social transformation. |
Subject: | Educação Hegemonia Coletivismo |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.22409/mov.v0i6.332 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/37246 |
Issue Date: | 28-Jun-2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32595/18730 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Movimento revista de educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
32595-Texto do Artigo-109543-1-10-20170627.pdf | Texto completo | 222.89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.