Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37298
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlexandre Almeida Marcussipt_BR
dc.date.accessioned2021-08-05T14:05:57Z-
dc.date.available2021-08-05T14:05:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-4369e2018027pt_BR
dc.identifier.issn1980-4369pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37298-
dc.description.abstractThis paper presents an interpretation of the process of Simão in the Portuguese Inquisition. Simão was an African freedman born in the Kingdom of Kongo who lived in Bahia in the last decades of the 17th century. Simão was denounced to the Inquisition in 1685 after having been accused by slave-owner André Gomes de Medina and by Medina’s slaves of performing witchcraft to kill other Medina’s captives. Before being sent to the Inquisition, Simão had already been informally judged and condemned in André de Medina’s lands by means of a judicial and religious ceremony conducted by an African priestess named Grácia, who was a practitioner of an African-american cult called “calundu”. The analysis of Simão’s trial by African slaves aims at shedding light on concepts of guilt, innocence, and freedom that existed in the Bahian African community at the time. I argue that many African slaves have engaged in a kind of ideological resistance to slavery which did not conform to a paradigm based on the demand for liberty, in modern terms, but which instead was built upon a characteristically African understanding of solidarity.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo consiste em uma leitura do processo inquisitorial de Simão, africano liberto nascido no Congo e residente no Recôncavo Baiano no final do século XVII. Simão foi denunciado ao Santo Ofício de Lisboa em 1685 após ser acusado pelo proprietário André Gomes de Medina e por seus escravos de matar outros cativos com feitiços. Antes de ser remetido à inquisição, foi informalmente julgado na propriedade de André de Medina e condenado como feiticeiro em uma cerimônia judiciária e religiosa de origem africana, conduzida por uma sacerdotisa chamada Grácia, praticante de calundus. A interpretação do julgamento de Simão conduzido pelos escravos intenta evidenciar as concepções de culpa, inocência e de liberdade no seio da comunidade escrava da região. A partir da análise, sugiro que muitos cativos africanos exerceram uma forma ideológica de resistência à escravidão que não se pautava na reivindicação da liberdade, em termos modernos, mas sim na defesa de um ideal caracteristicamente africano de solidariedade.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPESP - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória (São Paulo)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCalundupt_BR
dc.subjectResistência escravapt_BR
dc.subjectInquisiçãopt_BR
dc.subjectReligiões afro-brasileiraspt_BR
dc.subject.otherEscravos Brasilpt_BR
dc.subject.otherInquisição Bahiapt_BR
dc.subject.otherCultos afro-brasileirospt_BR
dc.subject.otherRecôncavo (BA) Históriapt_BR
dc.subject.otherBahia História Séc. XVIIpt_BR
dc.titleLiberdade e solidariedade: visões sobre o cativeiro em um julgamento afro-baiano do século XVIIpt_BR
dc.title.alternativeFreedom and solidarity: visions of captivity in a 17th century African trial in Bahiapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/his/a/GJzFDSZFwfQC3wXVnTKJJjD/abstract/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0199-1323pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alexandreMarcussiLiberdadeSolidariedade.pdf153.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.