Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37355
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDouglas Attila Marcelinopt_BR
dc.date.accessioned2021-08-09T17:47:30Z-
dc.date.available2021-08-09T17:47:30Z-
dc.date.issued2016-12-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue44pt_BR
dc.citation.spage305pt_BR
dc.citation.epage331pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22456/1983-201X.57899pt_BR
dc.identifier.issn1983-201Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37355-
dc.description.abstractStarting from the existence of different theoretical traditions of study on ways of dealing with death, this paper analyzes the reflections by the Portuguese historian Fernando Catroga, indicating how the topic becomes relevant to the theory of history when questioning the relationships between mortuary rites and historiography. It mainly emphasizes the dialogue with specific traditions in the fields of sociology and anthropology, which allow resume deepest philosophical questions about death and historicity from a perspective focused on the specificity of the historical view and its close association with a way to reflect on our own experiences considering the responses given to human existential problems by men of other times and cultures. In this context and in addition to historicity, the problem of otherness becomes the central focus for historiography, which is understood as one among other collective practices of ritualization of time, characterized by the specificity of its critical vocation.pt_BR
dc.description.resumoPartindo da existência de diferentes tradições teóricas de estudo das formas de lidar com a morte, este artigo analisa as reflexões produzidas pelo historiador português Fernando Catroga, indicando como o tema ganha relevância para a teoria da história por suas interrogações sobre as relações entre os ritos mortuários e a historiografia. Destaca-se, principalmente, o diálogo com tradições determinadas no campo da sociologia e da antropologia, que permitem retomar questionamentos filosóficos mais profundos sobre os temas da morte e da historicidade numa perspectiva atenta às especificidades do olhar histórico e sua vinculação com uma forma de refletir sobre as próprias experiências considerando as respostas fornecidas a problemas de natureza existencial humana pelos homens de outras épocas ou culturas. Nessa perspectiva, além da historicidade, o problema da alteridade ganha relevância central para a historiografia, entendida como uma entre outras práticas coletivas de ritualização do tempo, caracterizada pela especificidade de sua vocação crítica.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAnos 90pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCultos dos mortospt_BR
dc.subjectPráticas cívicaspt_BR
dc.subjectHistoricidadept_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectHistoriografiapt_BR
dc.subject.otherCulto dos antepassadospt_BR
dc.subject.otherRitos e cerimônias fúnebrespt_BR
dc.subject.otherHistoriografiapt_BR
dc.subject.otherMemória Históriapt_BR
dc.titleCulto cívico dos mortos e escrita da história: reflexões sobre a obra de Fernando Catrogapt_BR
dc.title.alternativeCivic cults of the dead and the writing of History: reflections on the work of Fernando Catrogapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/anos90/article/view/57899pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
douglasCultoCivico.pdf393.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.