Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37440
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJuliana Ferreira de Melopt_BR
dc.date.accessioned2021-08-12T16:42:29Z-
dc.date.available2021-08-12T16:42:29Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue12; 2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37440-
dc.description.abstractWhat do we know about the cultural practices of today's children? What specifically can we say about their reading practices? The objective of this research is to investigate the reading of children of the Second Cycle, students of an Elementary School, in Belo Horizonte city. Questions related to why, how, when, where and what someone read can be explored more vertically in studies that investigate the reading, the readers, and the uses that they make of different reading materials, contributing to the works of the Cultural History, History of the Book and Reading, Written Culture History, which are the base of this investigation. Researches about literacy, circles of reading and literary literacy also inspire this study. In order to develop this research, an initial survey about what children read was carried out through the application of a survey questionnaire with questions about their more general cultural practices, regarding to their reading practices and contact with written materials. After the analysis of the answers collected through the questionnaire, students that read magazines will be selected for interviews, in order to deepen the investigation about the reading of this type of printed material. These interviews will be conducted with participants of this research at the end of their Second Cycle training, in the 6th year of school. Preliminary observations in the 4th year class indicate that comic book magazines are the favorite printed materials of children in this stage of schooling, in the classroom or library. In this context, some questions remain: in the 4th year at school, why would children generally prefer this type of printed material to read? What would be their other reading options? Would their reading choices and preferences remain at the end of the Second Cycle? How, where, when and why do children read what they read?pt_BR
dc.description.resumoO que sabemos das práticas culturais das crianças de hoje? O que podemos afirmar de suas práticas de leitura? O objetivo desta pesquisa é investigar a leitura de crianças do Segundo Ciclo de Formação Humana, estudantes de uma Escola de Ensino Fundamental, em Belo Horizonte. Questões relacionadas ao porquê, como, quando, onde e ao quê se lê podem ser exploradas mais verticalmente em estudos nos quais se investiguem a leitura, os leitores, os usos que fazem dos diferentes materiais dados a ler, contribuindo com os trabalhos da História Cultural, da História do Livro e da Leitura, da História da Cultura Escrita, os quais fundamentam esta investigação. Pesquisas sobre alfabetização e letramento, círculos de leitura e letramento literário também inspiram o estudo. Para desenvolver a pesquisa, realizou-se o levantamento inicial do que leem as crianças, por meio da aplicação de um questionário, com perguntas sobre suas práticas culturais mais gerais, a respeito de suas práticas de leitura e convívio com materiais escritos. Após a análise das respostas recolhidas por meio do questionário, serão selecionados/as, para entrevistas, estudantes que leem revistas, a fim de aprofundar a investigação sobre a leitura desse tipo de impresso. As entrevistas serão realizadas com os participantes da investigação ao final de sua formação no Segundo Ciclo, no 6º ano escolar. Observações preliminares nas turmas de 4º ano indicam que as revistas de histórias em quadrinhos são os impressos prediletos de crianças nessa etapa de escolarização, na sala de aula ou na biblioteca. Neste contexto, alguns questionamentos permanecem: ao chegar ao 4º ano escolar, por que as crianças, geralmente, prefeririam esse tipo de impresso para ler? Quais seriam suas outras opções de leitura? Suas escolhas e preferências relacionadas ao ler permaneceriam ao final do Segundo Ciclo? Como, onde, quando e por que as crianças leem o que leem?pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJogo do Livro e Seminário Latino-Americano: Palavras em Derivapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectApropriação de impressospt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLeitura - Ensino de primeiro graupt_BR
dc.subject.otherLeitura - Periódicospt_BR
dc.titleLeituras no passado, leituras no presente: a apropriação de impressos por jovens leitorespt_BR
dc.title.alternativeReadings in the past, readings in the present: appropriation of printed materials by young readerspt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/xii%20jogo%20do%20livro/ANAIS%20parte%201/LEITURAS%20NO%20PASSADO%20LEITURAS%20NO%20PRESENTE.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.