Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37533
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Simone Cardoso Lisboa Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4505783211336103pt_BR
dc.contributor.referee1Marina Assis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Janice Henriques da Silva Amaralpt_BR
dc.creatorLidiane Rodrigues Motapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4104566922241363pt_BR
dc.date.accessioned2021-08-17T13:00:04Z-
dc.date.available2021-08-17T13:00:04Z-
dc.date.issued2020-10-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37533-
dc.description.abstractFrom the motivating challenge of the research in search of promoting the citizen formation of the students, in face of the current scenario of reform in basic education and reflection of the pedagogical praxis, came the proposal to elaborate a didactic sequence that could contemplate the yearnings of the teaching of Biology in relation to the process of construction of scientific knowledge. This work aimed to analyze the contributions of the elaboration and application of the Investigative Teaching Sequence-SEI, integrated to Webquest, in search of the guarantee of structuring principles of the action of Food and Nutritional Education-EAN, governed by the self-care and education as a permanent process and generator of autonomy, active and informed participation of the subjects. It was an action research, of qualitative approach by analysis of the observations made in the data collection of the interactions and variety of perspectives of the participants: high school students of public state school. Webquest presented pedagogical strategies/instruments for the construction of scientific knowledge on key concepts, contextualized to the theme Diseases Transmitted by Food-DTA, involving a survey of previous conceptions by problematizing issues; research on the web; exposure of research; discussion; resumption of initial conceptions; reflection; application of knowledge acquired in the elaboration of infographic. The unveiling of the emerging categories, the intervention of the teacher and the performance of the student, highlighted, via Webquest produced, experiences of teaching and learning in the discursive interactions teacher-student and student-student and stimulus to the scientific way of thinking. The evidence revealed the potential of this proposal, to be applied by teachers, in the collaboration of the promotion of self-care and autonomy of students, on health care, and improvement of the praxis.pt_BR
dc.description.resumoA partir do desafio motivador da pesquisa em busca de promover a formação cidadã dos estudantes, frente ao atual cenário de reforma na educação básica e reflexão da práxis pedagógica, surgiu a proposta de elaborar uma sequência didática que pudesse contemplar os anseios do ensino de Biologia com relação ao processo de construção do conhecimento científico. Este trabalho objetivou analisar contribuições da elaboração e aplicação de Sequência de Ensino Investigativa-SEI, integrada à Webquest, em busca da garantia de princípios estruturantes da ação de Educação Alimentar e Nutricional-EAN, regidos pelo autocuidado e educação enquanto processo permanente e gerador de autonomia, participação ativa e informada dos sujeitos. Tratou-se de uma pesquisa-ação, de abordagem qualitativa por análise das observações realizadas na coleta de dados das interações e variedade de perspectivas dos participantes: estudantes do ensino médio de escola estadual pública. A Webquest apresentou estratégias/instrumentos pedagógicos para construção do conhecimento científico sobre conceitos-chave, contextualizado ao tema Doenças Transmitidas por Alimentos-DTA, envolvendo levantamento de concepções prévias por questões problematizadoras; pesquisa na web; exposição das pesquisas; discussão; retomada das concepções iniciais; reflexão; aplicação dos conhecimentos adquiridos na elaboração de infográfico. O desvelar das categorias emergentes, a intervenção do professor e a atuação do estudante, ressaltaram, via Webquest produzida, experiências de ensino e aprendizagem nas interações discursivas professor-estudante/estudante-estudante e estímulo ao modo científico de pensar. As evidências apuradas revelaram o potencial desta proposta, para ser aplicada por docentes, na colaboração da promoção do autocuidado e autonomia dos estudantes, sobre cuidados com a saúde, e aprimoramento da práxis.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Mestrado Profissional - PROF-BIO)pt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTema contemporâneo transversalpt_BR
dc.subjectSegurança dos alimentospt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherEnsino - Biologiapt_BR
dc.subject.otherEducação Alimentar e Nutricionalpt_BR
dc.subject.otherDoenças Transmitidas por Alimentospt_BR
dc.subject.otherQualidade dos Alimentospt_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherAprendizagem Baseada em Problemaspt_BR
dc.titleSequência de ensino investigativa em educação alimentar e nutricional: contextualizando conceitos microbiológicos via webquestpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3418-0436pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCM_PROFBIO_LidianeRodriguesMota.pdfDissertação do mestrado.5.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.