Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37570
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndityas Soares de Moura Costa Matospt_BR
dc.date.accessioned2021-08-18T01:27:38Z-
dc.date.available2021-08-18T01:27:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.issue74pt_BR
dc.citation.spage137pt_BR
dc.citation.epage152pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5007/2177-7055.2016v37n74p137pt_BR
dc.identifier.issn2177-7055pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37570-
dc.description.abstractThis paper briefly reflects on the ideas of pure violence and effective state of exception according to the thought of Walter Benjamin (1892-1940), proposing in section II the hypothesis that these concepts are the result of a deep reflection which begins with the essay Critique of violence (1921), goes through the dense fragment The destructive character (1931) and arrives at the Theses on the concept of history (1940), when Benjamin clearly realizes the impossibility of negotiating with the liberal-democratic institutions, which work as decelerator structures (katéchonta) of the coming time, reading that is presented in section I through the profanation of the original Schmitt’s concept. Then the article in section III interprets Benjamin’s ideas in a fictional scenario – the Batman trilogy by Christopher Nolan – which seems more terribly real every day, concluding with an agambenian paragraph about the coming law (section IV).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho reflete breve mente sobre as ideias de violência pura e de estado de exceção efetivo no pensamento de Walter Benjamin (1892-1940), lançando na seção 2 a hipótese de que são resultados de uma longa meditação que começa com o texto Sobre a crítica da violência (1921), passa pelo denso fragmento O caráter destrutivo (1931) e chega á obra intitulada Teses sobre o conceito de história (1940), quando Benjamin percebe com clareza à impossibilidade de se negociar com as instituições democrático-liberais, as quais funcionam como estruturas desaceleradoras (katéchonta) do tempo da revolução, leitura apresentada na seção 1 mediante a profanação do conceito original schmittiano. O artigo passa então na seção 3 a interpretar as ideias de Benjamin em um cenário de ficção – a trilogia Batman de Christopher Nolan – que a cada dia parece mais terrivelmente real, concluindo com um parágrafo de sabor agambeniano sobre o direito-que-vem (seção 4).pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSequenciapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectWalter Benjaminpt_BR
dc.subjectKatéchonpt_BR
dc.subjectEstado de Exceçãopt_BR
dc.subjectViolência Purapt_BR
dc.subjectBatmanpt_BR
dc.subjectDireito-que-vempt_BR
dc.subject.otherCiência Políticapt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.titleWalter Benjamin em Gotham City: sobre a violência purapt_BR
dc.title.alternativeWalter Benjamin in Gotham City: on pure violencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/2177-7055.2016v37n74p137/33124pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4249-4320pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Walter Benjamin em Gotham City.pdf163.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.