Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37615
Type: Artigo de Periódico
Title: Ver por meio do invisível: o cinema como tradução xamânica
Other Titles: Looking through the invisible: cinema as a shamanic translation
Authors: André Guimarães Brasil
Abstract: O artigo retoma a trajetória do cinema realizado por diretores e coletivos indígenas no Brasil, com dedicação especial ao projeto Vídeo nas Aldeias, para explorar a hipótese de uma “crítica xamânica da economia política da imagem” (inspirada na reivindicação por Bruce Albert de uma “crítica xamânica da economia política da natureza”). Tomando duas categorias como transversais aos filmes — o antecampo e o extracampo —, buscamos nos mover pela questão: como o cinema pode assumir aspectos de um modo xamânico de conhecimento e tradução?
Abstract: The article approaches the experience of Vídeo nas Aldeias (Video in the Villages) to explore the hypothesis of a “shamanic critique of the political economy of images” (inspired by a formulation of the anthropologist Bruce Albert). Taking two transversal categories — the off-screen space and the space behind the camera — the analyses of the films are moved by the question: how cinema could assume aspects of shamanic modes of knowledge and translation?
Subject: Vídeo nas Aldeias (Projeto)
Xamanismo
Cinema brasileiro
Documentário (Cinema)
Índios no cinema
Índios Cultura
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/37615
Issue Date: Dec-2016
metadata.dc.url.externa: http://novosestudos.com.br/wp-content/uploads/2017/09/07_brasil_106_p124-147_baixa.pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Novos Estudos Cebrap
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andreVerInvisivel.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.