Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37618
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | André Guimarães Brasil | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-19T13:13:07Z | - |
dc.date.available | 2021-08-19T13:13:07Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 19 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 140 | pt_BR |
dc.citation.epage | 153 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2175-8689 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37618 | - |
dc.description.abstract | Following my research on Amerindian cinema in Brazil, the article approaches the film Hunting Capybara (Caçando capivara, 2009), by the Tikmũ’ũn (Maxakali) community of the village of Vila Nova, in Minas Gerais (Brazil), focusing on the modes in which traces of the tikmũ’ũn shamanism are inscribed in the images. The film follows a group of hunters (hunter-filmmakers, filmmaker-hunters) that, in alliance with the yãmĩyxop (human-animal spirits), seeks the capybara (animal turned rare in a region erstwhile rich in its biodiversity). To transform into possibility the “almost impossibility” of the hunting, the film phenomenology will shelter a cosmological dimension: the desolate landscape will be then populated by a multiplicity of affects, agencies and beings (existent or extinct, visible or invisible ones). Borrowing its dynamics from the Tikmũ’ũn shamanic chants, Hunting Capybara suggests the possibility of a “bat-cinema” that would demand another modality of vision. | pt_BR |
dc.description.resumo | A partir de análise do filme Caçando capivara (2009), realizado pela comunidade Tikmũ’ũn (Maxakali) da Aldeia Vila Nova (MG), o artigo sugere relações entre cinema e xamanismo: de que modo traços do sistema xamânico tikmũ’ũn se inscrevem concretamente nas imagens? O filme acompanha um grupo de caçadores (cineastas-caçadores, ca-çadores-cineastas) que, junto aos yãmĩyxop (povos-espíritos com os quais mantêm aliança), saem em busca da capivara (animal tornado raro na região, outrora rica em diversidade). Para que a quase impossibilidade da caçada se transforme em possibilidade, é preciso que a dimensão fenomenológica do cinema se altere, seja habitada, por uma dimensão cosmológica; que a paisagem desertificada seja povoada por afetos, agências e seres existentes e extintos, visíveis e invisíveis. Tomando emprestada sua dinâmica aos cantos xamânicos dos Tikmũ’ũn, Caçando capivara sugere a possibilidade de um “cinema-morcego” que aciona, quem sabe, uma outra modalidade de visão. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista ECO-Pós (Online) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Tikmũ’ũn (Maxakali) | pt_BR |
dc.subject | Caçando capivara | pt_BR |
dc.subject | Extracampo | pt_BR |
dc.subject | Xamanismo | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Maxakali | pt_BR |
dc.subject.other | Índios no cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Xamanismo | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema brasileiro | pt_BR |
dc.title | Caçando capivara: com o cinema-morcego dos Tikmũ’ũn | pt_BR |
dc.title.alternative | Hunting capybara: with the bat-cinema of the Tikmũ’ũn | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/3262 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
andreCacandoCapivara.pdf | 3.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.