Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37618
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndré Guimarães Brasilpt_BR
dc.date.accessioned2021-08-19T13:13:07Z-
dc.date.available2021-08-19T13:13:07Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage140pt_BR
dc.citation.epage153pt_BR
dc.identifier.issn2175-8689pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37618-
dc.description.abstractFollowing my research on Amerindian cinema in Brazil, the article approaches the film Hunting Capybara (Caçando capivara, 2009), by the Tikmũ’ũn (Maxakali) community of the village of Vila Nova, in Minas Gerais (Brazil), focusing on the modes in which traces of the tikmũ’ũn shamanism are inscribed in the images. The film follows a group of hunters (hunter-filmmakers, filmmaker-hunters) that, in alliance with the yãmĩyxop (human-animal spirits), seeks the capybara (animal turned rare in a region erstwhile rich in its biodiversity). To transform into possibility the “almost impossibility” of the hunting, the film phenomenology will shelter a cosmological dimension: the desolate landscape will be then populated by a multiplicity of affects, agencies and beings (existent or extinct, visible or invisible ones). Borrowing its dynamics from the Tikmũ’ũn shamanic chants, Hunting Capybara suggests the possibility of a “bat-cinema” that would demand another modality of vision.pt_BR
dc.description.resumoA partir de análise do filme Caçando capivara (2009), realizado pela comunidade Tikmũ’ũn (Maxakali) da Aldeia Vila Nova (MG), o artigo sugere relações entre cinema e xamanismo: de que modo traços do sistema xamânico tikmũ’ũn se inscrevem concretamente nas imagens? O filme acompanha um grupo de caçadores (cineastas-caçadores, ca-çadores-cineastas) que, junto aos yãmĩyxop (povos-espíritos com os quais mantêm aliança), saem em busca da capivara (animal tornado raro na região, outrora rica em diversidade). Para que a quase impossibilidade da caçada se transforme em possibilidade, é preciso que a dimensão fenomenológica do cinema se altere, seja habitada, por uma dimensão cosmológica; que a paisagem desertificada seja povoada por afetos, agências e seres existentes e extintos, visíveis e invisíveis. Tomando emprestada sua dinâmica aos cantos xamânicos dos Tikmũ’ũn, Caçando capivara sugere a possibilidade de um “cinema-morcego” que aciona, quem sabe, uma outra modalidade de visão.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista ECO-Pós (Online)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTikmũ’ũn (Maxakali)pt_BR
dc.subjectCaçando capivarapt_BR
dc.subjectExtracampopt_BR
dc.subjectXamanismopt_BR
dc.subject.otherÍndios Maxakalipt_BR
dc.subject.otherÍndios no cinemapt_BR
dc.subject.otherXamanismopt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiropt_BR
dc.titleCaçando capivara: com o cinema-morcego dos Tikmũ’ũnpt_BR
dc.title.alternativeHunting capybara: with the bat-cinema of the Tikmũ’ũnpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/3262pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andreCacandoCapivara.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.