Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37676
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dc.creatorCamilo de Oliveira Aggiopt_BR
dc.date.accessioned2021-08-23T11:30:06Z-
dc.date.available2021-08-23T11:30:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.1.22088pt_BR
dc.identifier.issn1980-3729pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37676-
dc.description.abstractSince 1996, researchers from around the world discusses, theoretically and empirically, about which democratic and strategic benefits derives from online direct communication between candidates, political parties and voters as well as how often and with what purpose direct communication is adopted. Specifically, this paper aims at evaluate the frequency of interactive features adoption by the three main candidates running for president of Brazil in 2010 on twitter using a methodological approach to distinguish real interactions between campaigns and voters from messages that contains interactive features but are not translated in real discursive exchanges. I conclude that the three main candidates interacted in significant levels. Notwithstanding, the direct interactions between the three main campaigns and Twitter users were not used to discuss ideas, plans and positions on political issues.pt_BR
dc.description.resumoDesde 1996, pesquisadores se debruçam sobre especulações de ordem teórica e exames empíricos para refletir sobre quais os ganhos democráticos e estratégicos da interação direta, via tecnologias digitais entre candidatos e partidos com eleitores. Especificamente, a pesquisa aqui apresentada pretende avaliar a frequência de uso de recursos interativos por candidatos à presidência do Brasil em 2010 no Twitter, além de propor e aplicar uma metodologia que permita aferir com precisão o quão efetivas foram tais interações e com quais finalidades políticas e estratégicas foram empregadas. Conclui-se que os três principais candidatos à presidente do Brasil em 2010 apresentaram índices significativos de interação. No entanto, a comunicação horizontal das campanhas não serviu majoritariamente à discussão de ideias, posicionamentos e projetos políticos.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Famecospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCampanhas onlinept_BR
dc.subjectEleiçõespt_BR
dc.subjectTwitterpt_BR
dc.subject.otherCampanha eleitoralpt_BR
dc.subject.otherMídias sociaispt_BR
dc.subject.otherTwitterpt_BR
dc.subject.otherEleições 2010 Brasilpt_BR
dc.titleCampanhas online e Twitter: a interação entre campanhas e eleitores nas eleições presidenciais brasileiras de 2010pt_BR
dc.title.alternativeOnline campaigning and Twitter: communicative interaction between campaigns and voters in 2010 Brazilian presidential electionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22088pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1383-9019pt_BR
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