Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37686
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Maria Laura Magalhães Gomes | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T17:33:52Z | - |
dc.date.available | 2021-08-23T17:33:52Z | - |
dc.date.issued | 2016-08 | - |
dc.citation.volume | 30 | pt_BR |
dc.citation.issue | 55 | pt_BR |
dc.citation.spage | 424 | pt_BR |
dc.citation.epage | 438 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a06 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1980-4415 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37686 | - |
dc.description.abstract | This article focuses on the 80th anniversary of the first Mathematics undergraduate course in Brazil, at University of São Paulo (USP), in the context of discussions about teacher’s training in the country. The text has three sections, which follow a brief introduction. The first one covers the implementation of the course, its characteristics, and relations with teacher training for secondary education. The second one presents a discussion on the vision for the creation of this course as a founding event in the history of a higher institutional training of mathematics teachers in Brazil. In the last part, we consider current issues concerning mathematics teacher’s education, and try to relate them to the education that was proposed and has been offered since the course foundation at USP. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo focaliza a passagem dos 80 anos do primeiro curso de Matemática no Brasil, o da Universidade de São Paulo (USP), no contexto dos debates sobre a formação inicial de professores no país. A abordagem é realizada em três seções que seguem uma breve introdução. A primeira contempla a implantação do curso, suas características e relações com a preparação docente para o ensino secundário. A segunda apresenta uma discussão sobre a visão da criação desse curso como um acontecimento fundador na história da formação institucional superior de professores de Matemática no Brasil. Na última parte, tecem-se considerações sobre questões atuais da formação inicial desses professores no país, buscando relações entre elas e a preparação que se propôs e se passou a realizar a partir do estabelecimento do curso da USP. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Bolema : boletim de educação matemática (online) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Octogésimo Aniversário do Primeiro Curso de Matemática do Brasil | pt_BR |
dc.subject | Questões Atuais na Formação Inicial de Professores de Matemática | pt_BR |
dc.subject.other | Professores de Matemática - Formação - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Matemática - Estudo e Ensino | pt_BR |
dc.title | Os 80 anos do primeiro curso de matemática brasileiro: sentidos possíveis de uma comemoração acerca da formação de professores no brasil | pt_BR |
dc.title.alternative | The Eightieth Anniversary of the First Mathematics Undergraduate Course in Brazil: possible meaning for a celebration about teacher’s education | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/bolema/a/LyM7mqLktRFkMcYGWwKn4cF/abstract/?lang=pt | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MAT _GOMES Maria Laura _Os 80 Anos do Primeiro Curso de Matemática brasileiro_2016.pdf | 292.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.