Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37686
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Laura Magalhães Gomespt_BR
dc.date.accessioned2021-08-23T17:33:52Z-
dc.date.available2021-08-23T17:33:52Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue55pt_BR
dc.citation.spage424pt_BR
dc.citation.epage438pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a06pt_BR
dc.identifier.issn1980-4415pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37686-
dc.description.abstractThis article focuses on the 80th anniversary of the first Mathematics undergraduate course in Brazil, at University of São Paulo (USP), in the context of discussions about teacher’s training in the country. The text has three sections, which follow a brief introduction. The first one covers the implementation of the course, its characteristics, and relations with teacher training for secondary education. The second one presents a discussion on the vision for the creation of this course as a founding event in the history of a higher institutional training of mathematics teachers in Brazil. In the last part, we consider current issues concerning mathematics teacher’s education, and try to relate them to the education that was proposed and has been offered since the course foundation at USP.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo focaliza a passagem dos 80 anos do primeiro curso de Matemática no Brasil, o da Universidade de São Paulo (USP), no contexto dos debates sobre a formação inicial de professores no país. A abordagem é realizada em três seções que seguem uma breve introdução. A primeira contempla a implantação do curso, suas características e relações com a preparação docente para o ensino secundário. A segunda apresenta uma discussão sobre a visão da criação desse curso como um acontecimento fundador na história da formação institucional superior de professores de Matemática no Brasil. Na última parte, tecem-se considerações sobre questões atuais da formação inicial desses professores no país, buscando relações entre elas e a preparação que se propôs e se passou a realizar a partir do estabelecimento do curso da USP.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBolema : boletim de educação matemática (online)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOctogésimo Aniversário do Primeiro Curso de Matemática do Brasilpt_BR
dc.subjectQuestões Atuais na Formação Inicial de Professores de Matemáticapt_BR
dc.subject.otherProfessores de Matemática - Formação - Brasilpt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e Ensinopt_BR
dc.titleOs 80 anos do primeiro curso de matemática brasileiro: sentidos possíveis de uma comemoração acerca da formação de professores no brasilpt_BR
dc.title.alternativeThe Eightieth Anniversary of the First Mathematics Undergraduate Course in Brazil: possible meaning for a celebration about teacher’s educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/bolema/a/LyM7mqLktRFkMcYGWwKn4cF/abstract/?lang=ptpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAT _GOMES Maria Laura _Os 80 Anos do Primeiro Curso de Matemática brasileiro_2016.pdf292.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.