Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37706
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRachel Cecília de Oliveira Costapt_BR
dc.date.accessioned2021-08-24T00:10:55Z-
dc.date.available2021-08-24T00:10:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage89pt_BR
dc.citation.epage98pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5380/dp.v15i2.62705pt_BR
dc.identifier.issn21797412pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37706-
dc.description.abstractThe present text comes from an analogy with Arthur Danto’s work “After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History” to think out perspectives of artistic production after its end, that is after the moment when the traditional models of thinking and making art did not fit the works of art themselves. The perspective presented brings to light the contexts of visibility and participation in the art world, which follow a simultaneous movement of globalization and regionalization. For this, the present article will make a decolonial analysis of Arthur Danto’s thesis to explain in what way it is not enough. Finally, it will bring to the discussion the concept of perspectivism and multinaturalism built by Eduardo Viveiros de Castro to point out ways that allow to think about art beyond the limits of European art.pt_BR
dc.description.resumoO presente texto parte de uma analogia com a obra “Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história” de Arthur Danto para pensar perspectivas da produção artística após a decretação de seu fim, ou seja, após o momento em que os modelos tradicionais de pensar e fazer arte passaram a não se enquadrar às próprias obras de arte. A perspectiva abordada traz à tona os contextos de visibilidade e de participação do mundo da arte, o qual acompanha um movimento simultâneo de globalização e regionalização. Para tanto, o presente artigo fará uma analise decolonial da tese de Arthur Danto, para então explicitar de que modo ela não se mostra suficiente. Por fim, trará para a discussão os conceitos de perspectivismo e multinaturalismo trabalhados por Eduardo Viveiros de Castro para apontar caminhos que permitam pensar a arte para além dos limites da arte europeia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDoispontos:pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte pós-históricapt_BR
dc.subjectArthur Dantopt_BR
dc.subjectPerspectivismopt_BR
dc.subjectMultinaturalismopt_BR
dc.subjectDecolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherDanto, Arthur Coleman, 1924-2013pt_BR
dc.subject.otherArte - Filosofiapt_BR
dc.subject.otherArte e globalizaçãopt_BR
dc.subject.otherArte moderna - Séc. XXpt_BR
dc.titleApós o fim da arte europeia: uma análise decolonial do pensamento sobre a produção artísticapt_BR
dc.title.alternativeAfter the end of european art: a decolonial analysis of thinking about artistic productionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/62705pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6497-6465pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Após o fim da arte europeia.pdf304.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.