Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37781
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Fernanda Maurício da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-26T17:13:35Z | - |
dc.date.available | 2021-08-26T17:13:35Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 23 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22177 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1980-3729 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37781 | - |
dc.description.abstract | What can we learn about television from television criticism? Although television criticism studies are on the rise, such a question is rarely raised. This makes the treatment of criticism an object in itself — instead of a practice that is contiguous with the television field. This paper aims to offer a reflection on television criticism based on the cultural analysis formulated by cultural studies, i.e., treating television criticism as a cultural practice that has its own values and that remains at the intersection of product analysis and the broader social context. Finally, a brief discussion is proposed on how criticism can contribute to television studies, focusing on four aspects: 1) investigating quality as a flexible evaluation framework, 2) understanding how changes in the context interfere in the consumption and production forms, and 3) identifying tensions in the forms of mainstream television; 4) understanding television genres as cultural categories. | pt_BR |
dc.description.resumo | O que podemos conhecer da televisão a partir de sua crítica? Embora os estudos sobre crítica televisiva estejam numa curva ascendente, poucas vezes esta questão é levantada, o que torna o tratamento da crítica um objeto em si mesmo e não uma prática em contiguidade com o campo televisivo. O objetivo deste artigo é efetuar uma reflexão sobre a crítica televisiva a partir da análise cultural formulada pelos cultural studies, ou seja, como uma prática cultural dotada de valores que se colocam na interseção entre a análise do produto e a totalidade do social. Ao final do texto, propomos uma breve discussão sobre como a crítica pode contribuir com os estudos de televisão, tendo como foco quatro eixos: 1) investigar a qualidade enquanto quadro valorativo flexível; 2) compreender como alterações contextuais implicam nas formas de consumo e produção; 3) identificar tensionamentos nas formas televisivas dominantes; 4) compreender os gêneros televisivos enquanto categoria cultural. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Famecos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Crítica televisiva | pt_BR |
dc.subject | História cultural | pt_BR |
dc.subject | Cultural studies | pt_BR |
dc.subject | Estudos de televisão | pt_BR |
dc.subject.other | Televisão História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Comunicação de massa e cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Estudos culturais | pt_BR |
dc.subject.other | Televisão | pt_BR |
dc.title | Quando a crítica encontra a TV: uma abordagem cultural para a análise da crítica televisiva | pt_BR |
dc.title.alternative | When criticism meets TV: a cultural approach to the analysis of television criticism | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22177 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fernandaQuandoCritica.pdf | 4.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.