Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andréa Machado de Almeida Mattospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7749222257907067pt_BR
dc.contributor.referee1Leina Cláudia Viana Jucápt_BR
dc.contributor.referee2Junot de Oliveira Maiapt_BR
dc.creatorGiulia Soster Caminhapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7411233716159675pt_BR
dc.date.accessioned2021-08-30T18:48:01Z-
dc.date.available2021-08-30T18:48:01Z-
dc.date.issued2021-04-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37838-
dc.description.abstractThis transdisciplinary research stems from the studies of Critical Applied Linguistics (RAJAGOPALAN, 2004; PENNYCOOK, 2004, 2006; MOITA LOPES, 2006) and aims to investigate how language and social practice are related and how graffiti and pixação act as agents of social transformation. In addition, this research brings new notes to critical Applied Linguistics by analyzing graffiti and pixação as legitimate practices of counter literacies (PENNYCOOK, 2010) in the linguistic landscapes of the city (SHOHAMY, 2008). Furthermore, in order to enable so many crossing areas – since this research starts from critical Applied Linguistics and covers the fields of sociolinguistics (JAWORSKI; THURLOW, 2010), discourse analysis (ORLANDI, 2004) and Human Geography (SANTOS, 1984) – the method of this qualitative research is inspired by the cartographic and rhizomatic thought proposed by Deleuze and Guattari (1995). In order to raise pertinent considerations about the practices of graffiti and pixação, four artists were interviewed about their motivations and other issues involved in these modalities. Finally, to analyze the data, I have based the analysis on discourse analysis and interpretative approach, according to Denzin and Lincoln (2006).pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa de caráter transdisciplinar parte dos estudos da linguística aplicada crítica (RAJAGOPALAN, 2004; PENNYCOOK, 2004, 2006; MOITA LOPES, 2006) e tem como objetivo compreender como língua e prática social se relacionam e como o graffiti e a pixação atuam como agentes de transformação social. Além disso, esta pesquisa desenha novos apontamentos na linguística aplicada crítica ao analisar o graffiti e a pixação como práticas legítimas de counter-literacies (PENNYCOOK, 2010) nas paisagens linguísticas da cidade (SHOHAMY, 2008). Ainda, para possibilitar tantos atravessamentos - pois é uma pesquisa que parte da linguística aplicada crítica e permeia os campos da sociolinguística (JAWORSKI; THURLOW, 2010), análise de discurso (ORLANDI, 2004) e geografia humana (SANTOS, 1984) - o método desta pesquisa qualitativa inspira-se no pensamento cartográfico e rizomático proposto por Deleuze e Guattari (1995). A fim de levantar considerações pertinentes sobre as práticas do graffiti e pixação, quatro artistas foram entrevistados acerca das motivações e demais questões que envolvem essas modalidades. Por fim, para analisar esses dados, apoio-me na análise de discurso e na abordagem interpretativa, conforme Denzin e Lincoln (2006).pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgraffiti; pixação; linguística aplicada crítica; counter-literacy; paisagem linguística; discurso.pt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherGrafitept_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherSociolinguísticapt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.titleCounter-Literacies: o graffiti e a pixação como letramentos urbanos nas paisagens linguísticas da cidadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertaçãomestrado.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.