Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37851
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Vivas Andradept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1526956020506544pt_BR
dc.contributor.referee1Raquel Quinet de Andrade Pifanopt_BR
dc.contributor.referee2Renata Cristina de Oliveira Maia Zagopt_BR
dc.contributor.referee3Miriam Hermetopt_BR
dc.contributor.referee4Marco Antonio Pasqualini de Andradept_BR
dc.creatorNelyane Gonçalves Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0353751145088239pt_BR
dc.date.accessioned2021-08-31T00:48:29Z-
dc.date.available2021-08-31T00:48:29Z-
dc.date.issued2020-02-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37851-
dc.description.abstractThe research aimed to develop a narrative of art history in Brazil of the 1960s based on the itinerancy between the artists and critics participating in the Salons and Biennials. The events selected for the study were: Parana Salons of Fine Arts; Municipal Salons of Fine Arts of Belo Horizonte-MG; Salons of Modern Art of the Federal District; Salons of Contemporary Art of Campinas-SP, and International Biennial of São Paulo, from 1963 to 1968. With the participation of the artists, the museums and institutions promoting these events acquired and incorporated their works into their collections. Due to this procedure it is currently possible to access some of the works exhibited. Selection and award juries, mostly art critics, also circulated intensively between the Salons and Biennials. In their choices we can identify the main artistic trends in vogue at the time, which stimulated public debate among the components of art circuits. The research unfolded in the search for documentary sources in memory institutions historically related to the promotion of these events, in the analysis of sources related to the critique of the time and in the description, interpretation and analysis of the works of art that were found. Thus, it is a study that relates the historiography of art and the material culture resulting from the promotion of these events by the artistic circuits in the country. Seeking to answer the question about what is the importance of regional salons in the formation of artistic circuits in this period, it is expected that the thesis can contribute to broaden the narratives of art history in Brazil in the 1960s.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa buscou desenvolver uma narrativa da história da arte no Brasil da década de 1960 pautada na itinerância entre os artistas e críticos participantes de Salões e Bienais. Os eventos selecionados para o estudo foram os: Salões Paranaenses de Belas Artes, Salões Municipais de Belas Artes de Belo Horizonte-MG, Salões de Arte Moderna do Distrito Federal, Salões de Arte Contemporânea de Campinas-SP, e as Bienais Internacionais de São Paulo, entre 1963 e 1968. Com a participação dos artistas, os museus e instituições promotoras destes eventos adquiriam e incorporavam suas obras a seus acervos. É em função deste procedimento que atualmente é possível acessar algumas das obras expostas. Os júris de seleção e premiação, formados em sua maioria por críticos de arte, também circulavam intensamente entre os Salões e Bienais. Em suas escolhas, podemos identificar as principais tendências artísticas em voga na época, o que estimulava o debate público entre os componentes dos circuitos de arte. A pesquisa se desdobrou na busca de fontes documentais nas instituições de memória relacionadas historicamente à promoção destes eventos, na análise das fontes relacionadas à crítica da época, e na descrição, interpretação e análise das obras de arte que foram encontradas. Desta maneira, trata-se de um estudo que relaciona a historiografia da arte e a cultura material resultante da promoção desses eventos pelos circuitos artísticos no país. Buscando responder ao questionamento sobre qual é a importância dos salões regionais na formação dos circuitos artísticos desse período, espera-se que a tese possa contribuir para ampliar as narrativas da história da arte no Brasil nos anos de 1960.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSalões e bienaispt_BR
dc.subjectDécada de 1960pt_BR
dc.subjectArtes visuaispt_BR
dc.subjectHistória da artept_BR
dc.subject.otherSalões de arte - 1960pt_BR
dc.subject.otherArte brasileira - Históriapt_BR
dc.subject.otherArtes plásticas brasileirapt_BR
dc.subject.otherCríticos de artept_BR
dc.subject.otherArte moderna - Séc. XXpt_BR
dc.titleOs salões e as bienais na década de 1960: itinerâncias entre os circuitos artísticos na conformação de uma história da arte no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeSalons and biennials in the 1960s: itinerancies between the artistic circuits in the shaping of an art history in Brazilpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2876-6126pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.