Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37961
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoberta Oliveira Veigapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-09T18:19:02Z-
dc.date.available2021-09-09T18:19:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue41pt_BR
dc.citation.spage75pt_BR
dc.citation.epage88pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019239355pt_BR
dc.identifier.issn1982-2553pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37961-
dc.description.abstractWhere are history and politics when a filmmaker refuses procedures of documental recollection such as archives, off-screen narration, and playacting, and instead contemplates spaces of conflict in Eastern Europe 1993 and in Israel 2006 without getting involved in them? In order to answer this question, we argue that, by means of a self-writing style (an autobiography built in the memory gaps of the Holocaust), Chantal Akerman’s films D’est and Là-bas reach the political through a crannied route (of affects and cracks) that constructs a palimpsestic picture of history in which past and present are not sequential.pt_BR
dc.description.resumoOnde está o histórico e o político quando uma cineasta recusa os procedimentos de rememoração documentais como o arquivo, o testemunho e a encenação, para apenas contemplar espaços de conflito no Leste Europeu de 1993 e em Israel de 2006, sem a eles se imiscuir? Buscando responder tal questão, este artigo produz o argumento de que através da escrita de si – de uma autobiografia instituída nas lacunas da memória sobre o Holocausto – os filmes D’est e Là-bas, de Chantal Akerman, alcançam o político por uma via intersticial – aquela dos afetos e das brechas - e formula uma figura palimpséstica para a história, que não encadeia passado e presente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGaláxia (São Paulo)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectChantal Akermanpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectHolocaustopt_BR
dc.subjectAfetospt_BR
dc.subject.otherAkerman, Chantalpt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherFilmes biográficospt_BR
dc.subject.otherJudeus no cinemapt_BR
dc.subject.otherHolocausto judeu (1939-1945) Narrativas pessoaispt_BR
dc.subject.otherPolítica na artept_BR
dc.subject.otherAfeto (Psicologia)pt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.titleUm gesto político intersticial e um histórico palimpséstico: a escrita de si em D'est e Là-bas de Chantal Akermanpt_BR
dc.title.alternativeAn interstitial political gesture and a palimpsestic record: writing per se in D’est and Là-baspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39355pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
robertaGestoPolitico.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.