Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37961
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Roberta Oliveira Veiga | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-09-09T18:19:02Z | - |
dc.date.available | 2021-09-09T18:19:02Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.issue | 41 | pt_BR |
dc.citation.spage | 75 | pt_BR |
dc.citation.epage | 88 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019239355 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-2553 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37961 | - |
dc.description.abstract | Where are history and politics when a filmmaker refuses procedures of documental recollection such as archives, off-screen narration, and playacting, and instead contemplates spaces of conflict in Eastern Europe 1993 and in Israel 2006 without getting involved in them? In order to answer this question, we argue that, by means of a self-writing style (an autobiography built in the memory gaps of the Holocaust), Chantal Akerman’s films D’est and Là-bas reach the political through a crannied route (of affects and cracks) that constructs a palimpsestic picture of history in which past and present are not sequential. | pt_BR |
dc.description.resumo | Onde está o histórico e o político quando uma cineasta recusa os procedimentos de rememoração documentais como o arquivo, o testemunho e a encenação, para apenas contemplar espaços de conflito no Leste Europeu de 1993 e em Israel de 2006, sem a eles se imiscuir? Buscando responder tal questão, este artigo produz o argumento de que através da escrita de si – de uma autobiografia instituída nas lacunas da memória sobre o Holocausto – os filmes D’est e Là-bas, de Chantal Akerman, alcançam o político por uma via intersticial – aquela dos afetos e das brechas - e formula uma figura palimpséstica para a história, que não encadeia passado e presente. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Galáxia (São Paulo) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Chantal Akerman | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Política | pt_BR |
dc.subject | Memória | pt_BR |
dc.subject | Holocausto | pt_BR |
dc.subject | Afetos | pt_BR |
dc.subject.other | Akerman, Chantal | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Filmes biográficos | pt_BR |
dc.subject.other | Judeus no cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Holocausto judeu (1939-1945) Narrativas pessoais | pt_BR |
dc.subject.other | Política na arte | pt_BR |
dc.subject.other | Afeto (Psicologia) | pt_BR |
dc.subject.other | Memória | pt_BR |
dc.title | Um gesto político intersticial e um histórico palimpséstico: a escrita de si em D'est e Là-bas de Chantal Akerman | pt_BR |
dc.title.alternative | An interstitial political gesture and a palimpsestic record: writing per se in D’est and Là-bas | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/39355 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
robertaGestoPolitico.pdf | 1.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.