Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37990
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3206811196555044pt_BR
dc.contributor.referee1Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.referee2Allana Mátar de Figueiredopt_BR
dc.creatorNailda Conceição Ferreira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-10T20:31:43Z-
dc.date.available2021-09-10T20:31:43Z-
dc.date.issued2021-05-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37990-
dc.description.abstractThis paper aims to reflect on the problems in reading presented in the evaluation indexes, mainly in the Brazilian public school, and on the proposal for collaborative work, involving the various areas of knowledge in the teaching of reading, which can contribute to more effective teaching practices. This reflection arises from the need for the teacher to reflect on what is his conception of reading and the paradigms that support teaching. The theoretical basis of this study is supported by contributions of Leal (2006), Kleiman (2001, 2011, 2016), Kleiman and Moraes (1999), Chiaretto (2013), among others, and in the guidelines of the BNCC (BRASIL, 2018). We conclude that, in addition to ensuring discussions about the scientific concepts that involve the teaching of reading, sensitizing the teacher about the extremely important role of literary reading, it is urgent to plan training moments that favor the teacher to understand who these 21st century students are and discuss widely about the multi-obstacles that emerge from this constantly changing society.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como propósito refletir sobre os problemas na leitura apresentados nos índices das avaliações, principalmente da escola pública brasileira, e sobre a proposta de trabalho colaborativo, envolvendo as diversas áreas do conhecimento no ensino da leitura, que podem contribuir para práticas de ensino mais eficazes. Esta reflexão surge da necessidade de que o professor reflita sobre qual é a sua concepção de leitura e os paradigmas que sustentam o ensino. A fundamentação teórica deste estudo apoia-se nas contribuições de Leal (2006), Kleiman (2001, 2011, 2016), Kleiman e Moraes (1999), Chiaretto (2013), entre outros, e nas orientações da BNCC (BRASIL, 2018). Conclui-se que, além de garantir discussões acerca dos conceitos científicos que envolvem o ensino da leitura, sensibilizar o professor sobre o importantíssimo papel da leitura literária, é urgente planejar momentos de formação que favoreçam ao docente compreender quem são esses estudantes do século XXI e discutir amplamente sobre os multiletramentos que emergem dessa sociedade em constante transformação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectFormação de leitorespt_BR
dc.subject.otherLeitura – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação na literaturapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleDesafios do ensino de leitura e a formação docentept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Nailda Conceição Ferreira Silva FINAL.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons