Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38045
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dc.creatorPablo Moreno Fernandes Vianapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-16T17:21:45Z-
dc.date.available2021-09-16T17:21:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.issue29pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage28pt_BR
dc.identifier.issn2236-4285pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38045-
dc.description.abstractThe paper discusses racism in Brazilian advertising by investigating the representativity of black people in advertisements published in Veja magazine in 2019. Using theoretical discussions about race and consumption, we retrieve other research that analyzed the representation of black people in the country's advertising, verifying the insertion of them - from intersectional interpretations - of positions of protagonists, supporting and extras of black bodies in the ads. The results indicate very low rates of representation of the black person in advertising, about 1/3, a number significantly lower than the 53.9% of blacks in Brazil, which proves the strategies of invisibility of the black people in the national media, through the absence. At the end, we compared the results with researches of a similar nature, in previous periods, which evaluate the evolution in numbers of representativity, considering the place of research in communication in the fight against racism.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho discute o racismo na publicidade brasileira ao investigar a representatividade de pessoas negras em anúncios veiculados na revista Veja em 2019. Recorrendo a discussões teóricas sobre raça e consumo, resgatamos outras pesquisas que analisaram a representação das pessoas negras na publicidade do país, verificando a inserção delas – a partir de intepretações interseccionais – de posições de protagonistas, coadjuvantes e figurantes dos corpos negros nos anúncios. Os resultados indicam baixíssimos índices de representação da pessoa negra na publicidade, cerca de 1/3, número significativamente inferior aos 53,9% de negros do Brasil, o que comprova as estratégias de invisibilização do povo negro na mídia nacional, por meio da ausência. Ao final, comparamos os resultados com pesquisas de natureza semelhante, em períodos anteriores, avaliando a evolução em números de representatividade, pensando o lugar da pesquisa em comunicação no combate ao racismo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Anual da Compóspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectPublicidadept_BR
dc.subjectRepresentatividadept_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherPublicidadept_BR
dc.subject.otherAnúnciospt_BR
dc.subject.otherNegrospt_BR
dc.subject.otherConsumo (Economia)pt_BR
dc.titleO racismo revelado pela ausência: representatividade negra em anúncios de revistapt_BR
dc.title.alternativeThe racism revealed by absence: black representativity in magazine adspt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.compos.org.br/biblioteca/trabalhos_arquivo_5G554I6GN50QBT6O566Y_30_8659_26_02_2020_13_29_21.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-5446-9301pt_BR
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