Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38068
Type: | Tese |
Title: | Representação espacial e visão de mundo: uma abordagem crítica em favor de uma arquitetura experienciada. |
Other Titles: | Spatial representation and worldview: a critical approach in favor of experienced architecture. |
Authors: | Michela Perígolo Rezende |
First Advisor: | Renata Maria Abrantes Baracho Porto |
First Referee: | Beatriz Alencar D´Araújo Couto |
Second Referee: | Fernando Freitas Fuão |
Third Referee: | Maria Luiza Almeida Cunha de Castro |
metadata.dc.contributor.referee4: | Mário Lucio Pereira Junior |
Abstract: | As recentes técnicas de representação espacial estão desencadeando profundas mudanças na vida humana. Em meio a estas importantes transformações, evidencia-se a necessidade de refletir criticamente sobre a qualidade da formação do arquiteto urbanista em favor de espaços arquitetônicos mais humanizados. O argumento desta tese considera que a atual crítica apontada por alguns autores a respeito da descorporificação da arquitetura contemporânea segue como efeito da criação de um padrão, definido pela visão de mundo renascentista, para um modo único de perceber e representar o espaço. Entende-se que a partir daquele período houve um aprimoramento destas normatizações, chegando até hoje com a representação de espaços concebidos por meios digitais. Para esta defesa foram realizados experimentos, no ensino da arquitetura e urbanismo e na cidade de São Lourenço em Minas Gerais. Eles demostram que a construção e percepção das técnicas de representação do espaço não são neutras ou universais, e portanto, o uso de diferentes técnicas de representação espacial pode favorecer na aproximação de diferentes visões de mundo. Esta constatação levaria a colocar a representação não com uma resposta linear e evolucionista, visão própria do renascimento, mas antes, ela é heterogênea, policromática e cíclica tal qual o real parece responder. |
Abstract: | Recent spatial representation techniques are triggering profound changes in human life. Important transformations have created the need to reflect critically on the quality of the architectural spaces generated from these changes. The argument of this thesis considers that the current criticism pointed out by some authors regarding the disembodiment of contemporary architecture continues as the effect of creating a pattern, defined by the Renaissance worldview, for a unique way of perceiving and representing space. It is understood that, from that period, there was an improvement of these norms, which arrive until today with the representation of spaces conceived by digital means. For this defense experiments were carried out, in the teaching of architecture and urbanism and in São Lourenço city, in Minas Gerais. It demonstrate that the construction and perception of space representation techniques are not neutral or universal, and therefore, the use of different spatial representation techniques can favor the approximation of different worldviews. This observation would, therefore, lead to placing the representation not with a linear and evolutionary response, a view typical of the renaissance, but rather, it is heterogeneous, polychromatic and cyclical as the real seems to respond. |
Subject: | Espaço (Arquitetura) - Teses Perspectiva - Teses Representação arquitetônica - Teses Modelagem de informações - Teses Desenho arquitetônico - Teses |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/38068 |
Issue Date: | 8-Dec-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese_REZENDE_Final.pdf | 13.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.