Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38108
Type: Artigo de Periódico
Title: Da criança que um dia fui para as crianças que ainda somos: um manifesto pela liberdade de ser
Other Titles: From the child I once was to the children we still are: a statement for the freedom to be
Authors: Juarez Guimarães Dias
Abstract: Este ensaio busca, por meio de um exercício de memória e conectado aos procedimentos metodológicos do brainstorming e do inventário, um retorno à infância do autor, provocada pelo encontro com uma carta que escreveu para a criança que um dia foi, como parte do processo de pesquisa e criação da Peça-Jogo-Festa #Criança. O trabalho, que tem como tema as relações entre identidade, gênero e brincadeira, foi a motivação para a escrita desta auto-etnografia para pensar modos de ser criança como pessoa assumidamente LGBTQIA+ e os desdobramentos, feridas e cicatrizes oriundos da experiência. Amparado por Foucault (2009), Butler (2015a; 2015b), Kennedy (2012), Moriceau e Mendonça (2016), o ensaio se desenvolve pela performatividade das “escritas de si” e pelo método “da virada afetiva”, regressando ao passado para se pensar a partir da experiência da infância, e dos modos com que as normas e construtos sócio-culturais-políticos de gênero ferem a liberdade de ser criança.
Abstract: This essay intends, through a memory exercise and connected to the methodological procedures of brainstorming and inventory, a return to the author's childhood, caused by an encounter with a letter that he wrote to the child he once was, as part of the research and creation process of the Performance-Play-Party #Child. The work, which has as its theme the relationships between identity, gender and playing, was the motivation for writing this self-ethnography to think about ways of being a child as an assumed LGBTQIA+ person and the developments, wounds and scars originating from this experience. Supported by Foucault (2009), Butler (2015a; 2015b), Kennedy (2012), Moriceau and Mendonça (2016), this essay is developed by the performativity of the "writings of oneself" and the method of the "affective turnaround," returning to the past to think from the experience of childhood, and the ways in which the socio-cultural-political norms and structures of gender hurt the freedom of being a child.
Subject: Crianças
Relações de gênero
Identidade sexual
Brincadeiras
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.31560/2595-3206.2020.9.10273
URI: http://hdl.handle.net/1843/38108
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/10273
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Estudos da Homocultura
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
juarezCriancaDia.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.